Kompas politik Dato’ Seri Anwar Ibrahim akan hanya menunjuk ke satu arah, iaitu Selatan. Karier politiknya belum akan berakhir tetapi perlahan-lahan menuju ke bawah pada kadar yang tidak akan digemarinya. Pertempuran politik Anwar cukup setakat dengan Dato’ Eskay dan rejimen Dato’ Trio sahaja.

Walaupun pertempuran-pertempuran seterusnya mungkin tidak lagi akan dapat menghangatkan Malaysia seperti pertama kali kemunculan video seks Dato’ Seri Anwar Ibrahim bersama seorang pelacur Cina, tetapi ini bukan kerana masyarakat sudah tidak peduli kepada pendedahan seterusnya, sebalik adalah kerana ia sudah dijangkakan, soalnya, bila dan apa pula yang bakal terselak.

Sebenarnya sudah tidak ada lagi yang hendak diselak pun. Kalau dulu hanya beberapa kelompok manusia, pegawai perubatan dan isterinya sahaja yang berpeluang melihat Anwar Ibrahim di dalam keadaan berbogel, hari ini satu dunia boleh melihatnya secara terbuka.

Mengapakah Eskay memilih untuk mendedahkan video seks Anwar dengan pelacur Cina bagi membuka tirai peperangan terbaharu Anwar? Eskay sebenarnya mempunyai banyak pilihan. Mengapa Eskay pilih yang ini?

Jawapannya mudah. Aksi seks ini dibuat Anwar di Tanah Airnya sendiri. Ia dibuat Anwar sebaik meninggalkan rumahnya, isterinya dan anak-anaknya termasuklah orang-orang politiknya. Aksi seks ini juga mempunyai turutan bukti yang tidak putus, dari masa Anwar meminta Eskay ke rumahnya, Eskay menghantar Anwar pulang semula ke rumahnya, Anwar menghubungi Eskay bertanyakan mengenai jam OMEGAnya dan Anwar menghantar khidmat pesanan ringkas kepada Eskay memaklumkan apa yang dikatakannya kepada Datin Seri Wan Azizah berhubung kehilangan jam tersebut.

Bagaimana pula dengan rakaman cctv di rumah Anwar sendiri? Sudah pasti rakaman cctv dan laporan keselamatan mencatatkan kehadiran Eskay ke rumah Anwar pada malam tersebut dan mencatatkan waktu yang tepat bila Eskay menghantar Anwar pulang. Apakah ia sudah dipadamkan? Atau yang ada hanya kelongsong kamera tanpa alat perakam?

Data daripada syarikat telekomunikasi boleh menunjukkan dengan jelas di manakah Anwar berada dalam tempoh-tempoh tersebut. Data telekomunikasi juga akan menunjukkan dengan jelas di manakah kedudukan Eskay. Setidak-tidaknya kita akan tahu bahawa telefon bimbit mereka menggunakan khidmat pencawang yang sama atau tidak pada detik tersebut.

Dengan perincian yang begitu rapi, Anwar sememangnya kelemasan.

Perlahan-lahan penyokong tegar Anwar bertukar angin. Daripada menafikan hakikat sebenar mereka mula mengiyakannya tetapi mendakwa Anwar sudah diperangkap oleh Eskay.

Ya, saya juga merasa sedemikian. Bagaimanapun, soal yang lebih besar ialah bukan mengapa Eskay memerangkap Anwar, tetapi mengapa Anwar boleh terperangkap.

Eskay tidak meletakan dadah di dalam beg Anwar dan Eskay tidak membawa Anwar ke tempat di mana seorang penembak upahan sedang menanti. Apa yang kita lihat ialah Eskay, Anwar dan seorang pelacur Cina berada di dalam satu bilik. Eskay kemudiannya keluar meninggalkan mereka berdua. Bukan Eskay yang menanggalkan pakaian Anwar dan bukan juga pelacur Cina itu yang menanggalkan pakaian Anwar. Semuanya Anwar buat sendiri.

Sebagai seorang pemimpin Islam, seorang pejuang masyarakat sivil, seorang suami dan seorang ayah, Anwar boleh memilih untuk meninggalkan bilik tersebut, namun pilihan itu hanya dibuatnya setelah selesai mengadakan aksi-aksi intim bersama pelacur itu. Apakah ini satu perangkap?

Ramai dikalangan mereka yang rapat dengan Anwar mengambil keputusan tidak bercakap dengan media tentang keputusan analisa video daripada 2 pakar Amerika Syarikat. Tidak seperti sebelumnya.

Ramai yang mula berwaspada apa lagi apabila semalam didedahkan pula video seorang individu yang menonton aksi seks Anwar bersama Dato’ Trio.

Individu itu adalah seorang yang sering berada di tempat yang salah pada waktu yang salah. Namanya Datuk Johari Abdul, ahli parlimen PKR bagi Sungai Petani. Sebelum ini Johari Abdul tidak pernah di ambil serius oleh Anwar dan mereka yang berada di puncak kuasa PKR. Bahkan kemenangan Johari Abdul dalam pilihanraya 2008 juga dianggap satu lawak jenaka.

‘Joe’ tersenyum puas melihat aksi bosnya

Daripada raja lawak, ‘Joe’ tiba-tiba menjadi penting dan sumbangannya amat-amat dihargai Anwar. Lantaran ‘Joe’ mengambil keputusan untuk memahkotakan sendiri dirinya menjadi ‘maharaja lawak’ dengan menerbitkan video menangkis kesahihan Anwar sebagai pelaku dalam video seks tersebut.

Bagi yang berkesempatan menonton video itu, pertama sekali kita semua perlu bersetuju bahawa jika kalah di dalam pilihanraya akan datang, Johari Abdul belum cukup layak untuk menggantikan Mazidul Akmal sebagai ‘anchor’ program TV terkemuka. Keduanya, kegagalan ‘Joe’ mengemukakan hujah-hujah saintifik sebaliknya hanya berpandukan derianya sahaja. Hanya perlu seseorang yang memahami asas-asas videografi untuk tersenyum dengan kecetekan hujah-hujah teknikal ‘Joe’.

Saya tidak berhasrat menjawab kelemahan pemahaman teknikal ‘Joe’ kerana 2 pakar dari institusi terkemuka dunia sudah mengesahkan bahawa video itu tulin tanpa ‘super impose’ atau ‘tampering’. Menerusi analisa imejan lelaki di dalam video tersebut dan setelah di ‘match’ kan dengan database mereka mengesahkan bahawa 99.99% lelaki X dalam video tersebut ialah Anwar.

Kegagalan ‘Joe’ memahami implikasi penggambaran video dalam keadaan ‘low light’ dan kesan terhadap pergerakkan menunjukkan kecetekkan hujahnya

Maka berbekalkan bukti rakaman-rakaman cctv yang menunjukkan Eskay bersama Anwar pada malam itu dan analisa imejan oleh 2 pakar itu tidak lagi timbul persoalan berhubung identiti lelaki tersebut.

Sedang Johari Abdul menghitung hari menanti pendedahan seterusnya tentang skandal tuntutan wang pelincir dan wang pampasan olehnya, pimpinan lain di dalam PKR menghitung hari pendedahan seterusnya tentang Anwar.

Apakah langkah seterusnya yang akan diambil oleh Eskay? Bila pula kita akan didedahkan aktiviti Anwar di Thailand? Apa pula aktiviti itu?

Satu cara untuk menyelamatkan Anwar ialah dengan memastikan perhimpunan Bersih pada 9 Julai akan datang berjaya membangkitkan penentangan massa terhadap Kerajaan Persekutuan sehingga berlaku sesuatu yang boleh membantu Anwar menyelamatkan dirinya. Itu sahaja pilihannya setakat ini.

Kebangkitan golongan ‘Erdogan’ didalam Muktamar PAS yang lalu juga sebenarnya meresahkan lebih dari melegakan Anwar. Pertama ialah pemilihan Mohamad Sabu yang memang tidak sebati dengan Anwar sebagai Timbalan Presiden PAS. Mohamad Sabu walaupun pro Pakatan tetapi tidak pernah sebulu dengan Anwar.

Tewasnya grup Ulama’ dan kebanjiran ‘Erdogans’ di dalam tampuk kuasa memberikan kumpulan ini mandat untuk berunding terus dengan DAP tanpa penentangan lantang dari grup Ulama’.

Gabungan Mohamad Sabu dan ‘Erdogans’ sebenarnya membuka lembaran baru didalam hubungan DAP-PAS. Pendek kata, PAS tidak lagi memerlukan Anwar Ibrahim untuk berunding secara langsung dengan DAP.

Menjunamnya Anwar Ibrahim dilihat dapat mengalihkan undi Melayu anti UMNO supaya bulat kepada PAS.

Apabila melihat Tan Sri Rahim Thamby Chik, Dato’ Shuib Lazim dan Dato’ Eskay melangkah keluar dari Mahkamah Majistret pada Jumaat lalu, saya dapat merasakan ini hanya permulaan. Keyakinan diri ‘Trio Patriot’ negara semakin meningkat. Strategi permainan mereka ada ‘class’ kata orang.

Sumpah seranah, cacian dan hinaan yang dilemparkan kepada mereka hanya akan ditangkis dengan lebih banyak pendedahan. Tetapi lebih penting daripada itu, mereka sebenarnya tahu bila masanya yang terbaik untuk membuat pendedahan-pendedahan mereka. Keupayaan mereka untuk tidak melatah dan emosi menamatkan prasangka bahawa ini tidak lain hanya sekadar ‘Rahim Thamby Chik’ hendak membalas dendam.

‘Trio Patriot’ bukan sahaja tahu ‘the art of war’ tetapi turut mengamalkannya. Memimjam bahasa orang muda hari ini, boleh saya katakan ini, ‘EPIC!”.