Dua bulan lepas, saya dijemput untuk menonton previu Psiko Pencuri Hati bersama penerbit dan tenaga kerjanya di The Curve. Ternyata, selepas menonton filem tersebut, saya rasa bersyukur kerana dijemput.
Jarang saya merasa terpegun menonton filem tempatan terutamanya bila melihat dari aspek teknikal dan pengarahan, tetapi karya sulong Nam Ron ini memang berjaya mencuri hati saya. Sebelum ini Nam Ron atau nama sebenarnya Shahili Abdan mencipta nama sebagai seorang pelakon dan pengarah teater sebelum memikul banyak watak-watak ‘berkarektor’ di dalam filem-filem tempatan. Bagaimanapun, Nam Ron memang mempunyai bakat seni semulajadi dan Psiko Pencuri Hati adalah sebuah filem yang menayangkan semua bakat seni yang ada di dada individu bernama Nam Ron ini.
Nam Ron berjaya menjadikan Psiko Pencuri Hati sebagai sebuah filem suspens yang padat dengan shot-shot yang berkesan, lakunan yang bermutu dan penceritaan yang menguji ketajaman minda penonton.
Sebelum ini telah ramai anak tempatan cuba bermain dengan genre ini tetapi ia gagal kerana ketiadaan gabungan 3 elemen di atas.
Seperti saya sebut, Nam Ron adalah pelakon yang hebat dan tidak mustahil dia memilih untuk bekerja dengan barisan pelakon-pelakon yang berwibawa dan bukan cari makan dengan gossip, glamour dan rupa lawa. Pilihan pelakon seperti Bront Palarae, Sharifah Amani dan Syed Hussein untuk membawa cerita ini sebabak ke sebabak ke hadapan amat tepat. Apatah lagi watak yang dibawa oleh Sharifah Amani jika jatuh kepada pelakon yang salah sudah tentu akan memuak dan membosankan.
Bagaimanapun disebalik kekuatan yang ada di dalam filem Psiko Pencuri Hati, ada juga tersebit sedikit kelemahan dari segi skripnya. Ada ketikanya, kemungkinan pengarah dan penulis skrip risaukan ketajaman minda penonton memahami jalan cerita menyebabkan mereka terperangkap dengan terjerumus ke jalan mudah. Tetapi itu soal teknikal. Berapa kerat penonton yang ke pawagam untuk mengkaji dari aspek teknikal.
Seringkali kita ke pawagam untuk bersuka-suka bersama rakan-rakan dan keluarga. Kita tidak ke pawagam untuk melihat orang kencing diatas bendera atau melihat kontroversi fiksyen yang keterlaluan. Kita juga tidak ke pawagam untuk berpolitik dan menjadi mangsa propaganda yang tiada lain selain menghasut satu kelompok masyarakat ke atas kelompok lain. Untuk itu, tidak hairan mengapa rakyat Malaysia yang semakin bijak menolak Tanda Putra di pawagam.
Sebaliknya, jika anda mahu ke pawagam untuk relaks dan melupakan segala politik yang tidak berkesudahan di negara kita ini, atau untuk melupakan rasionalisasi yang tidak masuk akal oleh wakil-wakil kerajaan mengenai kenaikan terbaharu harga Ron 95, mana cadangan saya, pilihlah karya Nam Ron ini. Ia sebuah filem yang sesuai untuk pelbagai lapisan masyarakat.
Jika anda seorang Melayu, bawalah rakan Cina dan India anda dan sudah tentu anda akan keluar tersenyum dan gembira dan merasakan semangat Merdeka yang lebih membara. Sesuatu yang anda tidak akan dapat dengan menonton Tanda Putra.
Filem ini juga bukanlah genre filem seni yang meleret-leret dan memeningkan. Psiko Pencuri Hati penuh dengan elemen suspen, komikal dan tragedi.
Filem yang hebat tidak memerlukan pembelaan atau tidak perlu diangkat berlebih-lebihan. Ia hanya perlu ditonton. Bahkan satu faktor yang amat unik ialah selepas anda menonton Psiko Pencuri Hati, cuba risik-risik berapa kos keseluruhan pembikinan filem ini.
Psiko Pencuri Hati disiapkan dengan bajet hanya RM1.07 juta tetapi kualitinya dari segenap aspek termasuklah kesan grafiknya jauh lebih baik dari filem yang dibikin dengan RM4.8 juta dana kerajaan. Betullah kata-kata pensyarah saya sewaktu di universiti dahulu, “karya seni perlu lahir dari keikhlasan karyawannya”, dan di dalam Psiko Pencuri Hati, anda tidak akan melihat selain keikhlasan beberapa kelompok anak-anak Malaysia mahu melahirkan karya mereka secara bersungguh-sungguh. Sebab itu, selepas menonton filem ini anda akan mengalami satu pengalaman estetika.
Saya mengalami pengalaman estetika menonton filem ini. Terima kasih kepada semua yang terlibat membikin filem ini. Ini adalah filem untuk rakyat Malaysia. Ia akan menemui penonton dilebih 60 pawagam seluruh negara mulai 5 September 2013.
The Gov’t has to explain what it means by subsidy. Is it foregoing taxes, either fully or partly, on fuel oil at the pump or is it paying part of the actual fuel oil price at the pump or both?
When the price of fuel oil at the pump goes up, transportation costs will go up, sugar will go up, all food prices will go up, inflation will set in, the value of the currency will drop, gold will go up, there will be capital outflow, investment will drop … it’s a vicious cycle.
It’s irresponsible of the Gov’t to increase the fuel oil price at the pump when the oil price per barrel on the world market hasn’t increased and even if it increases, it will only show up at the fuel pump two years later. Even before the fuel oil price at the pump went up, food prices were rising because of the weakening ringgit against the US dollar.
Next, the Gov’t plans to impose GST.
The argument for GST is that only 1.4 million in the country are paying taxes. So, it seems that the country will go bankrupt at the current level of spending if there’s no GST.
Many prefer the country to go bankrupt so that we can create a new political order from the chaos that would follow.
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone
org2 liberal cam anda ni mmg suka label2 kan org mana bijak dan org mana yg x bijak eh? sapa tgk filem ni dia x bijak, sapa x tgk dia bijak. adeh mcm budak kecik la..
Apabila kita menyingkap kembali sejarah, tetntunya sesuatu yang jauh dari adab dan susila masyarakat di masa itu diungkap dan dan di pertontonkan. Masyarakat Melayu sewaktu sebelum 13 Mei belum pernah menghadapi kebiadaban orang lain dengan membuat perkara seperti kencing dan maki habun yang tidak terfikir akan terjadi sewaktu itu. Maka tidak salah scene itu di pertontonkan kerana ianya benar-benar berlaku.
Jangan lupa sejarah untuk kita jadikan pedoman bagaimana Yahudi dan Nasarani tidak pernah lupa menyerang kita sehingga hari ini kerena sejarah yang kita ketahui tidak pernah memihak kepada mereka.
Filem Sejarah jangan jadikan bandingan dengan cerita yang kadang-kadang kita sendiri mahu orang lain berfikiran seperti kita seperti kata Wan 3.16pm