PAS sibuk dengan isu pengundi hantu bila tidak boleh menang pilihanraya, tetapi bila mereka menang, mereka tidak pula sibuk menyelesaikan masalah hantu-hantu yang membuat onar dalam pentadbiran negeri yang ditadbir mereka.

Lihat sahaja hantu-hantu di dalam Air Kelantan Sdn Bhd.

Mengapa PAS tidak pernah mengambil tindakan terhadap hantu-hantu ini? Jawapannya mudah, kerana itu hantu PAS.

Sebelum kita mengenali hantu-hantu ini, baik juga kita baca beberapa petikan dari email dan komen-komen pembaca blog ini berhubung dengan masalah air di Kelantan.

“dah nk masuk tahun ke 3 saya tinggal d negeri ini dan saya dh rasa sgt bosan kerana bekalan air sentiasa putus..kalau tak putus, air keluar meleleh je mengganggu seluruh kehidupan,nk mandi,mandi wajib,nk bersih air besar,air kecil apa lagi nk berwuduk. pastu nk cuci pakaian; pakaian sekolah yg dh pasti penting, nk memasak,mencuci bahan2 masak, mencuci pinggan mangkuk. saya sesangat rasa tertekan kerana saya tak pernah melalui masalah ini sebelum ini. really a big blow to me dan sesungguh saya tidak menjangka langsung apabila berpindah ke negeri ini..

suami saya org kelantan.30 tahun kami tinggal d negeri lain, dah terlalu biasa kemudahan PBT dan infrastruktur yg sangat baik. dah rezeki suami tanpa disangka dapat pulang mengajar d Kelantan, balik kampung suami saya tak kisah walaupun pada mulanya saya dan anak2 ‘reluctant’ nk tinggalkan negeri asal dan rumah kami. suami memujuk kata peluang datang sekali. plan suami pencen balik kelantan for good tapi kita merancang Allah menentukan segalanya…

memang saya culture shock menghadapi hidupan harian. awalnya masalah sampah kutipan tak berjadual, nk dispose barang lain2 pun susah. memang bumi dan langit pengurusan council negeri asal kami dengan kelantan. sungguh saya tak biasa, laman, kompaun, longkang tiada siapa mengurus.. kerap bergaduh dengan suami kerana saya tak tahan dengan cara hidup dan tahap kebersihan, suami kata adapt je, takde pilihan lain.

I just wonder state govt tak buat apa apa dalam hal kesejahteraan rakyat especially this water woes. really tidak adil untuk rakyat kebanyakan walaupun untuk keperluan yang paling asas.

hari2 saya buat dosa memaki AKSB masalah air.. dah sampai ke hidung dan benciiii sangat. begitu juga the state govt saya rasa seperti mereka tidak kisah kesusahan rakyat… oh my goodness saya betul2 tak tahann”

Email itu saya terima dari seorang wanita yang mengikut pulang ke negeri asal suaminya iaitu Kelantan. Bagaimana pula dengan orang Kelantan sendiri. Berikut adalah beberapa petikan dari keluhan mereka yang telah saya terjemahkan ke bahasa surat.

“Dulu (tahun 2006) siang hari air ada lagi kerana rumah saya  dok dekat tangki besar, masuk tahun ke tahun air jadi perlahan. Tahun 2009 malam sahaja yg ada air. Tahun 2010 tunggu pukul 2-5 pagi baru boleh tadah air.. itu pun perlahan, masa ni lah saya beli enjin air utk sedut air dari paip…. kadang2 sedut angin sahaja.

Bunyi kata Mustapha Muhamad bagi RM19 juta lagi kepada AKSB.”

“Saya pakai tiga buah tangki air warna hitam bersaiz 200 galon untuk simpan air. Dua di atas tanah dan satu lagi dalam siling rumah tingkat atas. Dan saya sedut air pakai water pump untuk bawa ke tangki atas. Setiap bulan saya bayar bil air dan bil elektrik. Kalau tak buat macam tu, alamatnya saya akan terputus bekalan air setiap hari kerana dulu saya hanya dapat guna air selepas jam 12.00 tengah malam sahaja.”

“tidak tahu mana silapnya. Kemudahan paling asas ini samada sengaja atau tidak, belum mampu ditunaikan oleh kerajaan PAS. Dan inilah juga golongan yg dahagakan kuasa memerintah yg lebih luas sedangkan diberi yg sedikit shj dia gagal. Inilah juga hasilnya bila mana org2 teknikal dkorbankan dan didahulukan ustaz2 yg hanya pandai mengeluarkan air liur tetapi kurang cerdik bila disuruh bekerja.

“rumoh saya di kawasan Kubang Kerian tu kalau tidak ada enjin air memang mandi pasir la kalau nak pergi kerja hari-hari… malangnya enjin air rumah saya lebih kerap sedut angin daripada sedut air. Saya selalu kecewa, air kuning lebih daripada ‘traffic light’. Tidak tahu dah apa yang hendak saya buat, hanya menyumpah hari-hari.”

“Di kawasan saya, air akan berhenti mengalir setiap kali hari hujan. Setengah pihak kata disebabkan pam sedut ditenggelami air hujan. Setengah kata pam sedut tersumbat. Apapun, dah sudah 25 tahun. Ini semestinya bukan berpunca dari masalah alam semulajadi. Kalau pam sedut tenggelam air hujan, tinggikan sahaja kedudukan pam itu supaya tidak lagi tenggelam air hujan. Jika pam sedut tersumbat, gunalah sahaja alat penapis. Apa yang susah sangat nak selesaikan masalah ini?  Duit bukan isu. Masalahnya ialah tiada tanggungjawab, tidak amanah, hanya tahu berceramah sahaja”.

“Saya dah 17 tahun pakai air telaga. Dah tak larat nak kaut air terpaksalah pakai pam air”.

“Saya duduk di Bachok, kalau nak harap air kerajaan, jawabnya tidak mandi wajiblah saya. Terpaksa buat kaedah boring tetapi kualiti air tidak terjamin selamat”.

“Mana lagi berlaku di tempat lain, hanya di AKSB sahaja, penipuan, penipuan, penipuan. Hendak masuk meter air ke rumah baru kena bayar RM700. Deposit pula RM200. Batang paip kena beli dari koperasi AKSB sahaja, kalau tidak tidak lulus. Saya tidak halalkan semua ini.”

“Saya berkahwin dengan isteri saya yang berasal dari Pasir Mas pada tahun 1995. Dari tarikh itu sampai sekarang kalau balik beraya atau cuti sekolah, ceritanya sama…. Tak ada air”.

“Saya duduk di Kadok, masih lagi tercatat di alamat dalam MyKad iaitu bandar terdekat ialah Kota Bharu. Tetapi air AKSB sampai lebih kurang 15% sahaja di kawasan ini. Dah 21 tahun.”

“Seingat saya tahun 2002, AKSB anugerah 4 projek besar di Negeri Kelantan. Loji Air Kg. Puteh, Loji Air Chicha, Loji Air Kelar dan Loji Air Merbau Chondong. Yang siap betul hanya Loji Air Kelar. Itupun setelah puas tauke cina itu mengeluarkan wangnya sendiri sebagai pendahuluan untuk siapkan projek tersebut.  Kalau harapkan AKSB sampai 4 – 5 bulan baru dapat. 4 projek tu kosnya dalam RM 300 juta jika tidak silap saya. Waktu itu Kerajaan Pusat memberi pinjaman mudah 600 juta. Selepas 4 projek ini terus senyap, terus senyap, tiada lagi projek-projek besar. Tiba-tiba projek NRW dengan kos RM130 juta dianugerahkan kepada sebuah syarikat bernama ‘SALCON’… ada keluar tender ke?”

“Saya di Tanah Merah. Lebih banyak hari tanpa air AKSB dari hari ada air. Memang macam ini ke perkhidmatannya?

“Mula-mula boss AKSB Haji Fauzi  di pecat kerana didakwa ‘payah untuk berkira’ dan tidak boleh ‘corner-corner’. Kemudian Haji Suhaimi naik. Masa Fauzi dikatakan AKSB punya RM30 juta. Kemudian dengar dah tinggal ratus ribu sahaja. Di AKSB ada Komiti Kecil, Meja bulat, 10 Budak Hitam dan 6 jahaman”

Itu adalah suara dan keluhan daripada anak Kelantan dan mereka yang bermaustautin di Kelantan. Saya pernah bertanya kepada seorang wakil rakyat PAS tentang masalah air di Kelantan dan jawabnya cukup memberangsangkan, nak tahu jawapannya?

“Dekat Mekah pun tak ada air jugak…” itulah jawapannya.

Isu berhubung dengan Air Kelantan Sdn Bhd tidak berakhir di sini. Saya yakin kita semua mahu tahu apakah punca sebenar masalah air di Kelantan dan apakah peranan Timbalan Menteri Besar Dato’ Ahmad Yaakob dan Exconya Dato’ Mejar (B) Anizam Abd Rahman dalam hal ini.

Apakah pemimpin PAS Kelantan hanya pandai jual air liur tetapi tidak tahu bagaimana menyediakan kemudahan air bersih yang menjadi hak asas rakyat? Atau….. Ada hantu di dalam AKSB.

Pada hari Khamis ini, Blog Kickdefella akan mendedahkan perincian kerugian yang di alami oleh AKSB.