“Tuan Tabal Tuan Guru,
Telok Kemang Masjid Tanah,
Jangan tabal Sultan baru,
Sial majal lah ke lubang tanah.”
Di dalam persidangan Dewan Undangan Negeri Kelantan di bulan November 2007, sewaktu menggululung perbahasan belanjawan Kerajaan Negeri 2008, Tuan Guru Nik Aziz membaca serangkap pantun untuk menyindir UMNO Barisan Nasional khasnya, Tan Sri Panglima Annuar Musa.
“Tuan Tabal Tuan Guru, Telok Kemang Masjid Tanah, Jangan tabal Sultan baru, Sial majal ke lubang tanah.” Pantun Tok Guru mengungkap insiden di mana Annuar Musa menabalkan Sultan baru bagi Kelantan di bawah pokok ketapang di Ketereh dua dekad yang lalu.
Riuh rendahlah dewan dengan ketukan di meja oleh penyokong-penyokong kerajaan.
Beberapa bulan yang lalu, Nik Aziz membaca pemashyuran Sultan Kelantan yang baru.
Beberapa hari lalu, Tok Guru merajuk, marah dan kecewa dengan sikap wakil-wakil peniaga yang dikatakan tidak beradap dan celupar ketika berucap di majlis anjuran pihak Kerajaan Negeri. Kedua-dua wakil persatuan peniaga kecil Melayu di Kelantan itu di dalam ucapan mereka mengkritik agensi kerajaan dan wakil-wakil rakyat tertentu di bawah kepimpinan Nik Aziz berhubung isu perpindahan peniaga ke Lubar Kubur Bazar Tok Guru.
Tok Guru didalam ucapannya menegur tindakan itu sebagai tidak beradab dan memberhentikan ucapannya di dalam keadaan marah selepas hanya tidak lebih tiga minit.
Beberapa tahun yang lalu, di padang Kompleks Sekolah-Sekolah Kelantan, Nik Aziz pernah berada di kerusi peniaga, bangkit memberi ucapan di hadapan Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi.
Nik Aziz mengambil kesempatan secara tidak lebih adabnya juga bila menyelar polisi Abdullah dan melahirkan rasa tidak yakin terhadap kemampuan kerajaan Abdullah menjalankan projek ekonomi yang sudah dilancarkannya, secara terbuka.
Berdiri-diri exco-exco Kerajaan PAS Kelantan bertepuk tangan gembira walaupun dalam program Kerajaan PAS Kelantan, kita tidak dibenarkan bertepuk tangan. Tetapi tidak mengapa kerana ini program PETRONAS dan Kerajaan Pusat.
Berpantun-pantunlah Nik Aziz dengan pelbagai kiasan dan sindiran.
Abdullah menyambut Nik Aziz turun dari pentas dengan senyuman. Abdullah kemudian naik ke pentas dengan tenang dan memulakan ucapannya dengan menerima segala kritikan dengan hati terbuka. “Yang lepas biar lepas, saya datang untuk mulakan yang baru…” lebih kurang begitulah kata Abdullah.
Kalau dibandingkan diantara dua manusia ini, amat mengejutkan untuk dikatakan, Abdullah jauh lebih mulia, beradab dan bijaksana dari Nik Aziz. Amat-amat mengejutkan.
Hari ini Sinar Harian di petik melaporkan,
KOTA BHARU – “Saya tidak akan memohon maaf kepada wakil rakyat terbabit, saya hanya menceritakan semula apa yang pernah diceritakan Exco Kerajaan Negeri pada majlis Maulidur Rasul itu.”
Demikian kata Pengerusi Persatuan Peniaga Bazar MPKB, Abdul Salim Ahmad, sebagai merujuk kenyataan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, yang meminta peniaga memohon maaf secara terbuka kepada Exco Kerajaan Negeri, Anuar Tan Abdullah kerana mengeluarkan kenyataan yang tidak sepatutnya.
Abdul Salim berkata, dia tidak menyebut nama pemimpin itu dalam ucapannya danhanya mengulangi apa yang diucapkan salah seorang Exco Kerajaan Negeri dalam satu majlis di Crystal Lodge, baru-baru ini.
Menurutnya, tidak ada sebab untuk dia dan peniaga lain memohon maaf kepada pemimpin itu malah katanya, Menteri Besar yang perlu meminta maaf kepada peniaga kerana gagal memenuhi permintaan peniaga yang mahukan lot niaga luas dan lorong awam selesa di Bazar Tok guru.
“Saya minta maaf sekiranya Tok Guru (Nik Abdul Aziz) tersinggung, saya mahu dia mengingati janji beliau kepada peniaga sebelum pilihan raya pada 2008 untuk menyediakan lot niaga luas dan mampu milik kepada peniaga.
“Kami meluahkan apa yang terbuku di Majlis Maulidur Rasul itu selepas kerajaan Negeri gagal menyediakan ruang perbincangan mengenai Bazar Tok Guru, walaupun kami sudah membuat permohonan dengan menghantar surat kepada exco dan Menteri Besar sendiri,” katanya dalam sidang medianya, disini semalam.
Nik Aziz pada sidang medianya, Jumaat lalu, meminta peniaga terbabit memohon maaf kepada Anuar Tan kerana mengkritik secara terbuka dan peribadi semasa Majlis Maulidul Rasul sehari sebelumnya.
Dalam pada itu, Abdul Salim berkata, pihaknya menghantar resolusi kepada Exco Kerajaan Negeri, Datuk Husam Musa dan Nik Aziz, pada 24 Februari tapi sehingga kini, tiada jawapan daripada kedua-dua pemimpin berkenaan.
“Rakyat perlu mendapat penjelasan mengenai kedudukan sebenar Bazar MPKB, berapa harga, untuk apa ianya dijual dan syarikat mana yang membelinya,” katanya dalam sidang media di pejabat persatuan tersebut semalam.
Sementara itu, Pengerusi Peniaga Arked Uda, Burhan Mohd Nor berkata, beliau terpaksa meluahkan perasaan pada Majlis Maulidur Rasul di Arked Uda Khamis lalu kerana susah untuk bertemu Nik Abdul Aziz.
Menurutnya, dia berterima kasih kepada Husam kerana berusaha menyelesaikan masalah peniaga namun katanya, pemimpin itu dilihat hanya menumpukan kepada Uda Holdings dan bukannya kepada Bazar MPKB.
“Keperluan kami hanya 415 lot kedai, kini dia (Husam) kata ada 426 lot yang menyebabkan kami tertanya-tanya untuk siapa lebihan 11 lot itu dan penambahan itu juga menyebabkan lot semakin sempit,” katanya.
Utusan Malaysia pula melaporkan,
KOTA BHARU 13 Mac – Dua persatuan peniaga di sini enggan tunduk kepada desakan Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat supaya memohon maaf secara terbuka kepada Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Lama, Datuk Anuar Tan Abdullah berhubung isu perpindahan 415 peniaga ke Bazar Tok Guru di sini yang mencetuskan polemik berpanjangan.
Sebaliknya, kedua-dua persatuan itu mendesak Nik Abdul Aziz supaya menunaikan terlebih dahulu janji yang dibuatnya pada 6 Mac 2008 iaitu dua hari sebelum Pilihan Raya Umum 2008.
Pengerusi Persatuan Peniaga Pasar Lama MPKB, Abdul Salim Ahmad berkata, sepatutnya wakil rakyat dalam Parlimen Kota Bharu termasuk Anuar yang perlu memohon maaf kepara peniaga terbabit kerana mereka tidak turun padang untuk menyelesaikan masalah rakyat.
Beliau berkata, kritikan terbuka ke atas wakil rakyat Pas itu terpaksa dilakukan bagi memastikan Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am Pas mengetahui keadaan sebenar yang berlaku di peringkat bawahan.
“Kami mahu tahu apa tugas wakil rakyat, adakah tugas mereka hanya menyelesaikan masalah rakyat dari pejabat sahaja tanpa turun ke padang? Untuk makluman sejak 2008 sehingga 2011, tiada seorang pun wakil rakyat di Parlimen Kota Bharu turun bertemu kami.
“Saya tidak akan minta maaf, tiada sebab untuk saya minta maaf. Saya kritik depan ramai, itu adalah curahan hati saya untuk tolong tok guru (Nik Abdul Aziz) dan saya minta tok guru dengar rintihan di bawah, jangan dengar Exco sangat.
“Kalau tok guru suruh saya minta maaf, lebih baik suruh Exco, Datuk Husam Musa minta maaf kepada Ahli Parlimen Kota Bharu sebab dia yang katakan Ahli Parlimen Kota Bharu tidak turun padang sebab takut. Saya ambil cerita ini daripada mulut Husam dalam mesyuarat di sebuah hotel pada 1 Februari lalu,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.
Jumaat lalu, ketika menyampaikan kuliah mingguannya, Nik Abdul Aziz meminta kedua-dua persatuan tersebut supaya meminta maaf secara terbuka kepada Anuar yang juga Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Usahawan, Perdagangan dan Perpaduan Masyarakat negeri kerana melakukan serangan terbuka ke atas Exco berkenaan.
Menurut Nik Abdul Aziz, tindakan kedua-dua persatuan peniaga terbabit yang melakukan serangan peribadi secara terbuka adalah berdosa dan bertentangan dengan Islam.
Ia ekoran kritikan pedas dan terbuka Abdul Salim terhadap wakil rakyat Pas yang didakwanya tidak turun padang ketika berucap pada Majlis Maulidur Rasul anjuran Urus Setia Penerangan yang turut dihadiri oleh Nik Abdul Aziz dan barisan Exconya, di tempat letak kereta Bazar Arked Uda, Khamis lalu.
Abdul Salim berkata, sebagai seorang ulama, Nik Abdul Aziz perlu menunaikan janji yang dibuatnya iaitu menyediakan ruang niaga yang selesa kepada 415 peniaga dari Pasar Lama MPKB dan Bazar Arked UDA yang akan dipindahkan ke Bazar Tok Guru.
“Saya bagi pihak peniaga di pasar besar kalau tersinggung, saya mohon maaf kepada tok guru, tetapi saya ingin bertanya kepada tok guru adakah selesai perjanjian dia dengan peniaga Pasar Lama MPKB dan Bazar UDA semasa ucapannya dua hari sebelum pilihan raya.
“Ingat kembali apa yang dia janji kepada peniaga kecil, apakah saya perlu mohon maaf atau tok guru sendiri mohon maaf kerana saya tengok tidak ada jalan penyelesaian (bagi masalah ini),” soalnya.
Katanya, kesemua 415 peniaga di kedua-dua pasar tersebut sebulat suara tidak berpindah ke Bazar Tok Guru selagi isu keluasan ruang niaga di bazar itu tidak diselesaikan biarpun kerajaan negeri memberi notis sehingga 30 Mei ini supaya mereka berbuat demikian.
Anak Cina memetik selasih,
Anyam rotan dibuat timba;
Tiada yang indah dalam berkasih
Mimpikan bulan jatuh ke riba (- Nik Aziz, ECER)
Benar bagai diminta Nik Aziz, bulan sudah jatuh ke ribanya. Akan hancur dan lumatlah tulang-tulangnya ditimpa bebanan tersebut. Mungkin benar bila berdoa, kita sering minta ditempatkan bersama-sama dengan orang-orang yang solleh dan tidak pula di ajar kita berdoa supaya ditempatkan bersama-sama ulama’.
Mungkin sebab adanya ulama’ seperti Nik Aziz.
.,……..I HANYA MAMPU TERSENGIHHHH….
..I HANYA MAMPU TERSENYUM………
…………I HANYA MAMPU……………
…………HANYA I…………..
………….TIPAH TERTIPU BANG,,,,,,,,TERTIPU TETIPAH…KLU KERUSI MEJA BOLEH BERCAKAP…DUK RASA HIRUK PIKUK BAZAR MPKB….PAH SUPOH..SUPOH..PAH SUPOH..SUPOH….PENUH DENGAN SUMPAH SERANAH….SIAPA AJAR…???”MEREKA LA AJAR”…………….POOR THEM…..
Salam,
Rakyat sekarang dan membuka mata dan meluaskan telingan mereka. Apa yang terjadi adalah atas kehendaknya juga.
Doa kehancuran yang ditujukan kepada sesama islam kini menerjah dan jatuh keriba PAS nampaknya bulan dan hempap bulan balik….
Apa nak buat bulan dibumi hanyalah bulan rekaan dan bulan dilanggit adalah bulan yang asli jadi sendiri mau ingat jangan lupa ALLAH MAHA MENGETAHUI DAN MAHA MENGASIHI MAKA SEGALA TINGKAHLAKU KITA SENTIASA DIPANTAU DAN PERLIHAT.
Kalau peniaga di Bazar MPKB dan UDA tak mahu pindah………… buka saja pada orang ramai yang nak berniaga. Manakala peniaga yang sedia ada di Bazar MPKB dan UDA biarkan mereka meremput bersama-sama dengan bangunan yang dah usang tuh.
Kalau kita berikan peluang kepada orang baru……….. juga akan mendapat undi daripada peniaga baru.
Tuan Sheikh Kick lebih tahu urusan Bazzar Tok Guru ni angkara Dato’ Husam, bukan angkara Taki. tetapi tahi terpalit kepada muka Tok Guru dan Takiyuddin
WoW….sindiran cukup pedas buat Nik Aziz…Kenyataan cukup berani dari pak sheih
sebenarnya anuar tan xada kaitan pun dgn hal ni,isu bazar tok guru bukan bawah dia,tapi bawah husam,husam yg urus hal ini,mungkin kita ingat bawah anuar tan sebab dia exco usahawan,tetapi sebenarnya tak,dia dibawah husam,klu kita tgk expo cheng ho baru2 ni,nampak mcm pniagaan kan,tetapi bukan dibawah anuar tan,projek tu bawah husam,
perniaga2 pun sebenarnya xmarah kat anuar tan,salim tu dia sebut balik apa yg husam sebut,aku sero tok guru silap faham la,kasihan anuar tan,xpasal2 dia kena,sebelum ni pniaga hanya marah kpd tok guru,TMB,husam dan ni amar je,anuar tan mana ada org marah,semua org tahu dia mudah baso,malah kami berterima kasih kepada anuar tan,yb sering bagi bantuan kpd pniaga,tetapi tak diheboh2kan sgt,tidak mencari pablisiti.
klu di ikutkan,perniaga mmg xperlu mintak maaf kpd anuar tan,tok guru yg perlu mintak maaf kpd pniaga.
Ingat Exco Klate jah babok tapi rupa-rupanya MB turut jadi babok jgk. Teruskan perjuangan untuk mendapatkan hak. Kalian golongan mustadhafin (golongan yang ditindas oleh kerajaan yang menggunapakai lesen ‘Isle’. Jangan takut ko MB yang kecek 3 minit dengan tunjuk perangai ‘ mechok ‘ dia. MB ingat dia sore jah ada perasaan. MB ingat dia jag bekhengnya. Rakyat takdak perasaan dan tidak boleh mechak. Puak-puak ahli syurga ini selama ini menganggap kalau arah gapa pun dari kerajaan Klate, rakyat akan ikut belaka sebab lesen besar yang mereka guna iaitu lesen ‘ Isle’ . MB ingat lesen ‘Isle’ hak dia saja jah dan boleh guna lesen ini untuk selesai semua masalah rakyat Klate termasuk Bazar Tok Guru (Babuk) ini. Rupa-rupanya MB yang lidah bercabang itu amat kecewa dengan suasana semasa lo ni bila mana lesen ‘Isle’ hak dia dok guna swokmo dah jadi tak laku dah kepada Ore Klate. Ore Klate dah sedar lama do’oh dah dok kena tipu dengan lesen ‘Isle’ yang dicop sendiri oleh Parti rakan Syaitan ini. Orang Kelantan dah tak peduli lagi. Ore kelantan dah kenal siapa puak-puak yang PASik yang mempunyai lidah bercabang sebenarnya. Teruskan perjuangan kalian. Moga Allah meredainya untuk berjuangan melawan golongan yang rakus menggunakan lesen ‘Isle’ ini. Muga kejayaan dalam genggaman ore-ore mustakbirin (yang ditindas) seperti tuan-tuan.
Ralat :
Perenggang akhir hendaklah dibaca ‘ Moga Allah meredainya untuk berjuang melawan golongan ‘mustakbirin’ yang rakus menggunakan lesen ‘Isle’ ini. Muga kejayaan dalam genggeman ore-ore mustadafin (yang ditindas) seperti tuan-tuan.
maafkan kami.. deng degedeng..
massfkan kami.. eh maafkan kami..
berape banyak maap daaa..
..BAZAR DI RANTAU PANJANG PUN..DENGAR KHABAR ADA KRISIS……LEBIH KURANG SAMA…TP..ISU NYA…..TIADA TEMPAT………….KRONI…..”BUI KO ORE2 KTO DULU”….
PAK SHEIKH…OOOOO…PAK SHEIKH…MAI HURAI KOK NI PLOK…….
Saya bukan orang Kelantan. Tak faham faham macam mana orang Kelantan boleh sokong Nik Aziz selama ini. Nak kata sebab dia pandai agama, tidak pulak, sebab dia ada kata Tuhan pun mencarut, dsbnya. Kalau pun dia menta’rif mana mana Friman Allah sebagai “mencarut”, dia tak boleh sebut begitu kapada khalayak ramai. Amat biadab, malahan kurang ajar cakap begitu.
Saya masuk blog ini. Kickdefella berkhidmat dibawah Nik Aziz dahulu. Sekarang saya baru sedar Nik Aziz pemarah, bengkeng, biadab kapada maanusia juga.
Tapi masih tak faham mengapa orang Kelantan masih pilih dia juga lagi. Harap ada sesiapa boleh beri penerangan. Kalau tidak, menunggulah saya baca dari masa ke masa hingga saya faham.
Ada pepatah, “bagaikan menolong anjing tersepit” ….
Apa tindakan UDA utk bantu cari tempat baru bagi peniaga-peniaga ini?
Sikit2 menchok, sikit2 ngaju tunjuk panas api setan dia…..tok guru gapo lagu tu, tak dop taraf org berilmu langsung, sabit tu muko tok guru demo tu tak dop seri…..
Sikit2 suruh ore minta maaf, yg dia sendiri tak pernah nak minta maaf dgn kesalahan dia yg tertonggeng-tonggeng menganiaya rakyat miskin. Anak2 nik aziz yg berbelas org ramai itu tolong lah nasihatkan kpd tok guru demo itu biar berhentilah drp mentadbir kelantan ini krn dia tak layak.
molek la jugok peniaga buat gini…baru lah tok guru tau feel exco2 dio. Taki/Anuar tokleh pakai lamo doh… dulu sapo la bawok budayo blarok kalu dok d pilih jadi adun?? tokleh wat nego doh ore2 gini…
set2 peniago napok tadok ile hormat pado TG, cuma teringat gapo huse oyak, jadi dok jadi mitok maah, lepah sejuk2 lain la ceritanya.
masalah ni selesai jah…tgk la bilo dekat dgn date yg diberi. ado la sepuok yg berdegil.
pepatah melayu ada mengatakn ‘ Gajah didepan mata tak nampak tapi kuman diseberang lautan kita nampak’. N. Ajis dan ahli2 EXCO dan pengikut PAS yang akal mereka berada ditahap separuh sedar supaya kembali menjadi manusia yang sebenar. Kamu semua terlalu fanatik dengan N. Ajis sampaikn kesalahan dan kemungkaran yang dilakukn olihnya masih dianggap betul. Insaflah bangsa ku, jangan jadikn ISLAM sebagai pelindung dan menghalalkn segala perbuatan kamu.
Biasa orang berniaga ni cerdik, tapi yang ni ambo tak paham la. Berniaga kerjanya berniaga bukan bergaduh…. sebab yang utama bagi mereka ialah tarik pelanggan gi membeli tempat dia. BIla peniaga ni buat hal, maknanya imej dia tak molek… dan kalu tanya rakyat kelate la, Tok Guru Nik Aziz ini insan yang paling dihormati. Bila buat hal dgn Tok Guru, maksudnya buat hal dengan penyokong Tok GUru. Agak-agaknya lah, nak gi membeli lagi puak penyokong ni? Ambo, sah … tok gi doh.
Bila peniaga suka berpolitik dan mula menunjukkan kecenderungan ke sebuah parti… lebih -lebih BN, tunggu la.. Tak sapa nok dekat kedai dia lagi.
SAUDARA KICKDEFELLA,…. tahniah bagi liputan yang banyak sebab , ianya akan memberi banyak simpati ko Tok Guru. Hancur BN
Tahniah…..
lambatnya pru akan datang…..PAS must be punish for their wrongdoings
sdr aziz harun (19:23:59)
1. anda masih belum faham nampaknya kemarahan para peniaga di bazar itu.
2. perjanjian awal dua hari sebelum pilihan raya 2008 ialah NA akan membina bazar itu untuk peniaga ( dibaca sebagai mendapatkan undi peniaga/ meneruskan undi terhadap pas ). Walaupun dibuat dengan janji mulut tetapi perjanjian ini dianggap sah dan siterima oleh NA sebagai orang yang bertanggungjawab melaksanakan janji tersebut dan peniaga yang akan mendapat lot.
3. menjadi tanggungjawab NA ( orang yang berjanji – menunaikan tanggungjawab yang dijanjikan ( Undi PAS melonjak semula pada tahun 2008 terutama oleh peniaga ini kerana percaya pada janji yang diberi…. mereka bagi advance dulu dengan memberi undi kepada PAS )
4. adalah menjadi hak peniaga ( dibaca sebagai penyokong pas ) untuk mendapatkan lot dibazar seperti yang dijanjikan
5. bukan tanggungjawab orang lain ( dibaca sebagai kerajaan BN / UDA untuk memberikan bantuan kepada peniaga ….. secara harfiahnya sebab bukan mereka yang berjanji / mendapat undi )
6. Ini juga tidak bermakna BN lepas tangan terhadap nasib dan masa depan peniaga ini. Jika ada bantuan daripada tokoh BN negeri itu cuma hanya terjadi setelah berlaku KEGAGALAN melaksanakan tanggungjawab oleh NA / kerajaan PAS ( taik PAS buat , undi dapat, suruh BN angkat najis PAS ? )
7. peniaga yang menyatakan nasib mereka ( MENJAGA PERIUK NASI / SUMBER PENDAPATAN ) seharusnya tidak digelar sebagai penentang / penyokong BN.
8. Secara analoginya , Jika projek Bazar ini dapat dijayakan , peniaga ini akan menjadi penyokong PAS untuk selama-lamanya ( sebelah mata sekalipun mereka tidak akan melihat BN )
9. kesimpulannya
– nasib peniaga perlu dibela sepertimana yang dijanjikan sebelum pilihan raya
– menjadi tanggungjawab orang yang berjanji menunaikan janji yang telah diberi
Dear Muslims and non-Muslims alike,
A propaganda campaign must begin at the optimum moment.
Character Assissination: A vicious personal verbal attack, especially one intended to destroy or damage a public figure’s reputation.
And et’s all see how far you can possibly go with your vengeance.
Regards,
J. Goebbels
salam..buat gelombong merah,,,,,,
Ini bukan masaalah nak pindah atau taknak…ini masaalah janji seorang MB..
Ini masa depan ,hidup mati peniaga…
Tak kira sesiapa, menteri ke,ulamak ke, kalau berjanji kena tunai…
Kalau tak dapat tunai janji,,awal2 jgn janji…Mudah je
Pada cik aziz harun…
Peniaga ni cerdik lah dio buat hal tuuu….tak terima perpindahan membabi buta,,
Tak kan bila sokong TG,,ikut saja TG suruh,,terjun lubang tahik pun terjun,,sebab TG yg suruh….
Berkenaan pelanggan….90% banji di buat,, setelah mendenga penjelasan peniaga,,,,, mereka simpati, tekejut dan tak sangka TG buat cam tuuu..
Bagi yg taksub tuuu terserah…
Rezeki ALLAH nii bukan letak pada peyokong TG saja…
aziz harun:skrg berniaga pun ada AUKU mcm kat universiti ke.dh xleh terlibat dgn politik.haha.knp ko bengap sgt.ni maslah periuk nasi, rakyat undi pemimpin bkn sbb nk bg diaorg naik kereta best2, kuar di iring polis.kita pilih pemimpin untuk bela rakyat.
kodkada … apa salah TGNA dan kerajaan kelantan? Salah kerana cuba membantu peniaga yang pernah dihalau semasa berniaga di tapak bangunan UMNO sekarang dan sekarang pula dihalau UDA?
salah kerana cuba nak tunjuk baik?
salah kerana nak tolong semua orang hingga terpaksa kecilkan ruang kedai?
ore kito : TGNA akan berenti jadi MB kalau demo tak undi dia. tak payah nak pujuk, paksa. kalah p/raya, tak jadi MB lah ia …
maka, pakat2 ajak pok2 demo kelik ngundi. bui duit minyak, ramai lah kelik …
Cik Anon, boleh beri email? Insya-Allah sy akan terangkn serba sedikit kenapa org kelantan masih memilih TGNA.
nak tahu TGNA ni arif atau tidak pasal agama, boleh cuba dengar kuliah dia. hubungi sy utk dptkn tambang bas pergi balik …
aziz harun
Kenapa bergaduh dalam rumahtangga pun nak salahkan BN , padahal sendiri yang berjanji ,jika tak tunai janji jadi munafik.
Cuba selesai sendiri jangan nak salahkan orang lain pulak….
Perniagaan tuntut janji , itu hak mereka ,takan ini pun tak boleh…
Burukje tuduh bn, tak kan tokguru xprnah buat salah, wahai saudara Aziz harun, lg kan nabi pernah ditegur Oleh Allah, inikan pula si ajis hamba hina di sisi allah,
Kadang2, kita kn dgr jgk peniaga, mereka tu rakyat kita, kita patut mngalah, nak jd pmimpin Tp keras kpala, hang ingt tuhan xde ke??? Rakyat kais pagi Mkn pagi, hang lulus kwasan balak kenyang seumur idup…
Wahai pemimpin nyanyuk, ko telah sesatkan Ramai pngikut kau…
Katakanlah (wahai Muhammad): Mahukah Kami khabarkan kepada kamu akan orang-orang yang paling rugi amal-amal perbuatannya?
(Iaitu) orang-orang yang telah sia-sia amal usahanya dalam kehidupan dunia ini, sedang mereka menyangka bahawa mereka sentiasa betul dan baik pada apa sahaja yang mereka lakukan.
Merekalah orang-orang yang kufur ingkar akan ayat-ayat Tuhan mereka dan akan pertemuan denganNya; oleh itu gugurlah amal-amal mereka; maka akibatya Kami tidak akan memberi sebarang timbangan untuk menilai amal mereka, pada hari kiamat kelak.
Surah alkahfi 103-105
Ingatlah!! Jgn trlalu taksub atau percaya dgn fitnah2 penceramah..kita takut kelak Kita tergolong dr puak2 yg salah…umno juga saudara Islam kita, berpegang teguhlah kpd al quran n sunnah..
Amin
MARI KITO PAKAT2 WAT DEMONSTRASI…TOK GURUS DULU PON ROYAT DOS DEMO NI DIBOLEH KAN…PAHTU GAPOW LAGI PAKAT SEMUA SET2 PENIAGO KELATE KITO WAT DEMO ROUND DR PASAR TOK GARU KO JABAT NIK JIS…
MANE JANJI MU DLU…JANJI MUNAFIK SET2 PAS NI….BALOK WI KRONI…PASAR R.PJNG PON WI KRONI..TANOH PON WI KRONI…PANGKAT DALM MPKB N PMBK PON WI KRONI.. LADANG RAKYAT PON KRONI( SET2 LI KAUNG YU HOK BEDAL) … ADUSS BERAT DOH GINI PAHTU DOH LA BAEK NGAN SET2 KOMINIS N SET BEHE JUBOR JATE..BERAT2…
Sedaro Aziz Harun,
“Tok Guru Nik Aziz ini insan yang paling dihormati”…. iyo ko ni? Staro mano?
Mu dok beli tak dok masalah, rezeki bukan di tangan pok pok pah supo mu. Ore lain berjuto gi membeli.
Gilo. Bab BN sanggah sungguh2. Bila jadi ke peniaga kota baru sendiri, kona kut lain pulok. Peniaga2 bukan sokong BN semuo. Pikir sikit.
Sheikh bui simpati ke Tok guru? Simpati apa bendo nyaaaaaaaaa weeeeeiiiii!! Ore dok meluat siang malam citer bukan2. Citer orang di kota baru tu… bukan di Kerdau atau Merlimau.
Ikut mu lah.
Slm. semua.
Pasal sebuah bazar pun riuh sedunia. Macam manalah parti Islam nak perintah satu Malaysia. Buat malu kat negeri yg diperintah parti sekular saja, UMNO dah buat pasar , bazar , macam-macam lagi taklah hingar-bingar macam ni. Tu pun dok riak pandai memerintah negeri. Masuk bakul angkat sendiri. Malulah sikit kat Melaka. pilah belajar dekat Datok Ali Rostam, negeri tak ada hasil bumi boleh maju. Wassalam.
Orang macam aziz harun ni yang saya tak faham.
Dia kata “SAUDARA KICKDEFELLA,…. tahniah bagi liputan yang banyak sebab, ianya akan memberi banyak simpati ko Tok Guru. Hancur BN”. Dia tak cakap mengapa akan memberi banyak simpati ko Tok Guu tu.
Kickdefella buat laporan diatas apa yang berlaku. Macam mana boleh beri simpati kapada Tok Guru pulak. Ini yang saya ingin tahu. Harap ada yang memberi penjelasan, terima kasih.
Sauadara Aziz Harun,tolonglah jangan nak putar cerita pula..da nampak nyata sangat kerajaan negeri menindas rakyat,tak kan masih nak sokong lagi..orang agama tak semestinya pentadbir yang bagus..tengok saja Pak Lah,walaupun latar belakang agamanya baik dan menerapkan unsur islam dalam pentadbiran,tapi kepimpinnya dalam mentadbir dan membangunkan negara kurang baik..orang tak sokong juga..so,jangan la agungkan Nik aziz tu sangat,Dia bukan Maksum..kalau da salah tu,minta maaf la..jangan pula nak putar belit cerita..Allah maha mengetahui..takde siapa didunia ni yang layak menentukan dosa dan pahala setiap orang..Hanya Allah saja..
Pulok dohhhh, aziz… aziz…. peniago tokleh berpolitik plajor budok skoloh bulih berpolitik asa sajo berpolitik sokong pah, duk pikir perot demo jah toksoh wat kiro caro perut ore lain biar mapuh gi ore lain, watpo ingat ore kelate hok tok sokong pah tu buke rakyat kelate ko demo tok sokong BN demo buke rakyat malaysia ko, berat nane demo kiro kotsir jah.
Bilo jadi kucar lana maroh ko BN bilo saloh gi saloh ko BN, otok mikir lagumano duk saloh ko ore sokmo peil pranga tok sir nok uboh dari dulu duk lagutu jah, acu kelih dale seluo sdiri etek jange duk itai dale sluo ore hok tadok keno ngeno.
salam boss, come pantun ajis tu…mohon pinjam untuk blogg kawe….
memang SIAL nik AJis tu sampai MAMPOS
Dah malas aku nak cakap pasal tok guru sesat.. macam orang cacat, pun ade. Mungkin akalnya terencat, dia tak tahu apa yang dia cakap dan bila dia persoalkan kenapa orang tu buat begitu begini… Tak lama lepas tu dia jawab balik apa yang dikatakan dulu tak betul itu salah pula.. Aku fikir dia memang tak reti.. dan Nik Aziz juga tak berdosa kerana dia dikalangan orang terencat.
Bo la duk sokong PAS nyo..kito sokong Barisan Nasional pulok.Mudoh sikit ambo nok beli no ekor pahni kalu kato Barisan hok memerintoh.Puah boh alik male xdok go skaro di Kelate ni.Kure² ado disko..yeeehaaaa
Tak sangka Nik Aziz ni pandai berpantun. Saya nak sarankan pula Nik Aziz tulis memoirs seperti yang telah di buat oleh Tun Mahathir. Mungkin saya boleh beri cadangan tajuk seperti berikut – AN ULAMA IN THE HOUSE – The Memoirs of Dato Nik Aziz Nik Mat.
Saya gerenti akan beli!
kenapa nak berdendam dgn org..hok dia nak minta perjelasan dr TGNA,bukenya dgn cara ngaju..nampak sangat sek2 dia salah..dah lama dah perintoh kelate mcm dia oyak ko Dr Mahadir dh nyanyuk..loni mungkin dah terbalik ko dia..
cuma satu je….harap-harap nik ajis cepat-cepatla letak jawatan…dok ngaja pondok sepenuh masa…ambo raso mungkin takdok orang nok maroh ko dio….
Bengong pula si aziz harun ni. Kalau tak faham, tanya! bukan bagi alasan sendiri. Usah tuduh orang tak cerdik kalau sendiri tak faham.
Dah kena batang hidung sendiri, baru tau!
Masalahnya, peniaga itu bergaduh sebab hak mereka dirampas. diulang, hak mereka dirampas! sebab tu diorang bergaduh, mengamuk.
Katakanlah isteri aziz harus diperkosa. tak marahkah? tak bergaduh? dayus…
Sekarang ini, ramai orang yang dihormati kurang akhlak. tapi sebab diorang ada kuasa dan kekayaan, maka dihormatilah dia. cuba tak ada kuasa dan kekayaan. mana mau tengok dia. Kapitalis
Dasar begong dan tak menggunakan akal sebaiknya, taqlid membabi buta. tu yang tak faham buat alasan sendiri, lalu. Oppsss… tidaklah pula kiasan itu ditujukan pada PAS, buat orang bengong macam si aziz harun jer… hahahahaa
Kasihkan Anda.
saudara aziz harun,
bukan masalah main politik tetapi orang politik tu janji tok betul….buat sebagaimana berjanji, tak dak orang nak marah…dan kalu berniagapun, bukan orang pas yang beri rezekinya, Allah Taala yang tentukan…jangan lari daripada isu sebenar. kalu demo sokong nik ajis pun takdak masalah sebab hak demo..tapi pasal janji-janji tu kena tunaikan. manusia ni kita pegang kepada janji..bukan macam lembu, orang pegang pada tali…..jangan salahkan peniaga,,,mereka mencari rezeki melalui cara tu….kalu kito fikir cara logiknya tanpa ikut emosi politik yang kita dok anutinya, siapakah yang bersalah? Peniaga atau kerajaan negeri?
salam..
Pada chet….bagus hormat ulamak…
Dan peniaga arked uda dan pasar mpkb tak pernah tinggal mendengar kuliah agama TG pagi jumaat…
Tapi TG tak arif ilmu pentadbiran ,stretegi dan ekonomi…
Sebab itu lah selalu di permainkan oleh org bawahan nya….
Peniaga 2 persatuan di janjikan Bazar dgn keluasan 10×12..tapi kenapa jadi 6×8..
Peniaga tak puas hati peniaga pulak di salah kan…
TG cakap dalam kuliah jumaat nya tanda2 org munafik ni ada tiga..apabila bercakap dia bohong,apabila dia berjanji dia mungkir dan apabila diamanah kan di khianati…
Hadis ini tak cakap pulak kalau ulamak bohong tak apa……….
Kalau UMNO janji dan tak tunai saya tak heran sangat sebab UMNO ni akar umbinya Melayu. Tapi kalau PAS janji dan tak tunai saya heran dan terkezut sebab PAS ini akarnya kononnya Islam. Kalau ADUN UMNO kena tangkap khalwat saya tak pelik sangat tapi ADUN kena tangkap khalwat memang saya pelik sebab mereka memperjuangkan Islam. Ke, di Mekahpun ramai juga orang buat janji dan tak tunai…
chet (22:48:03),
Macm mana nak kasi email, Che Abe’ we’. Pemunya blog pun kata tak publish email kita. Tapi kalau Abe mahu, cuba lah beri email Che Abe disini.
Apa salahnya “terangkn serba sedikit kenapa org kelantan masih memilih TGNA” disini, Che Abe’ we’. Ada rahsia ke? Ni ikhlas nak tahu ni. Sebab tak faham. Saya bukan orang Kelantan.
Abe’ kata “hubungi sy utk dptkn tambang bas pergi balik”. Jangan lah murah skate (cheap skate) Abe” we’. Offer lah teket kapal terbang. Kalau nak rasuah, biar dengan style.
Macam nilah susah orang PAS nak dapat ke Putrajaya. Tanya dengan baik dan ikhlas pun nak perli pulak. Depa harap nak tumpang DAP sampai ke Putrajaya ke? Tapi nampaknya DAP perkudakan depa, kata “Never”, “Over my dead body” kpada rancangan Hukum Hudud PAS, dan bila Anwar kata Lim Kit Siang calon TPM, DAP tak ada cadangkan apa jawatan penting untuk PAS. Kesian.
Tapi ambo masih nak tahu yang ambo tanya tu. Kalau ada yang ikhlas nak kasi tahu disini, ambo banyak berterima kasih. (Betul ke saya guna perkataan ambo, Abe’ we’, tu?)
chet…
saya mula2 tertark ngn pelawaan anda walaupun bukan pada saya…
tapi saya terpaksa tolak kerana dua sebab…
1) toksah kata ciri2 org munafik…..mmg dah munafik bila langgar janji…cuba baca al-quran dan fahamkan betul2 atau tanyakan terus pada tuan guru apa hukum orang berjanji tetapi tidak tunaikan…..satu je jawapan…MUNAFIK…jadi apa sahaja alasan pun saya tak boleh terima sbb saya berhadapan dengan ramai orang munafik setiap hari…sekali dia munafik mana mungkin orang islam percaya lagi….
2) saya pernah mendengar kuliah jumaat di mekaah setiap pagi jumaat…malahan semasa kami menunggu solat asar terutamanya…..setiap pintu biasanya ada ulama yg beri tazkirah….ada yg pakistan…ada yg indonesia…tapi tiada yg melayu malaysia…..jadi saya fikir lebih berbaloi saya simpan duit dan masa dan tenaga saya untuk kumpul duit dan kesana lagi dari ke Kelantan mendengar org munafik mengajar orang islam supaya menepati janji….
pada saudara chet….saya tiada email…tapi sila beri jawapan nik aziz disini apabila anda bertnya kepadnya…apa hukum orang yang berjanji tetapi tidak melaksanakannya……….saya pasti jawapan nya MUNAFIK….lalu bertanyalah pada dia apa hukum kalau nik aziz berjanji pada umat islam(peniaga) yg juga solat dan mengucap tetapi nik aziz tak tunaikan…jawapan dia…anda tulis lah disini..saya pun mahu tahu
Assalamualaikom wtw,
Berikut ringkasan dari spek mata saya, hanya ulangan sebab majoriti dari kita dah tahu pun:
1) TGNA adalah central pada keutuhan dan merupakan unifying factor K’jaan Pas Kelantan. To defeat PAS in Kelantan, firstly, he has to be defeated in one way or another.
2) Bakat pentadbiran TGNA adalah biasa sahaja dan lebih pada ‘wisdom and certain ideas.’ Anggota Exco yg merealisasikan harapan dan cadangan induk dari beliau. Kekuatan beliau adalah kerana setiap perkara diasaskan pada Islam, rakyat dan kemanusiaan.
Selain dari kelemahan beliau sendiri, kelemahan dan ketiadaan penyatuan utuh di kalangan Exco menyumbang pada beberapa isu yang kecur dibangkitkan, antaranya dibangkitkan oleh Kickdefella.
When his advisors/Excos fail him, he fails the rakyats.
3) Saya yakin dari segi kemampuan dan kreativiti mentadbir Dato’ Husam atau Dato’ Taki lebih baik dan lebih mampu berbanding TGNA. Namun achilles’ heels mereka ini ialah ketidak-mampuan mereka berfungsi sebagai faktor penyatuan. Mereka ini ada baggage, how minuscule, to some extent.
Jika salah seorang dari mereka ini naik sebagai MB, dan ditimbalan oleh seorang yang berstatus ulama’, Kelantan akan terus membangun dan PAS akan semakin teguh.
4) Hanya org jahil dan tukil sahaja yg mengatakan ‘TGNA maksum’, dan kejahilan lebih terserlah dari sindiran yg diulang-canang oleh juak-juak Bani UMNO.
5) kalau kita letakan setiap MB masing-masing di atas sebuah pulau, memiliki kemudahan dan sumber yang sama. Dari sini kita tahu MB mana yang lebih mampu memerintah dan mentadbir.
6) Saya berpandangan jika PAS akan jatuh di Kelantan ia tidak akan jatih disebabkan oleh UMNO secara langsung tetapi kerana ketiadaan unifying factor, atau ketidakmampuan membentuk kepimpinan yang bersatu dan meletakan kepentingan rakyat dan negeri sebagai keutamaan, sebaliknya untuk puak-puak dan kroni-kroni, oleh para pemimpin PAS.
‘Sensatimur’, ‘Abroad’ dan yang sewaktu dengannya, janganlah dikorbankan kerajaan ini hanya kerana kepentingan mengejar perniagaan duniawi kalian.
Bersambung …
Aziz Harun ni manusia bertuah kerana dipilih masuk syurga PAS oleh Tok Guru
‘ lesen Isle’ yang terkenal Mechok dan Mongah tak tekalu tu. Kalu Tok Guru dia royat gapa pun dia akan caya sebab dia akan guna alasan mudah. Tokkhe Tok Guru dia royat hak blawok walaupun selama ni pun dok kecek hak tak betul jale. Ngan puak ni buke boleh buat kecek kira.
Assalamualaikum wbt dan Selamat Sejahtera, sebagai seorang rakyat Kelantan yang baru berkecimpung dalam perniagaan dan pernah menghubungi pihak PMBK utk mendapatkan lot berniaga di tingkat bawah premis Bazar Tok Guru (BTG), saya merasakan peniaga-peniaga Arked UDA dan Bazar MPKB sangat beruntung kerana di beri keutamaan oleh pihak kerajaan untuk memenuhi ruangan di premis baru itu. Memandangkan ini janji walaupun “verbal” oleh YAB MB tetapi ia tetap satu kontrak lisan yang YAB MB ambil berat utk memastikan ianya dijalankan sebagaimana yang dijanji beliau. Alasan untuk tidak berpindah atas sebab tapak atau saiz lot yang kecil di premis BTG amat menghairankan saya sebagai peniaga. Saya yang berpeluang melihat lot-lot bazar samada di Keherah, Teheran, Cina, Bangkok dan lain-lain lagi merasakan keluasan tapak yang ada di BTG adalah lebih kurang sama besarnya malah merasakan dalam era ICT yg serba moden dan ruang hartanah yang mahal, keluasan yang diberikan di BTG amat sesuai (reasonable) dan “realistic”. Apa lagi dalam konteks ini saiz lot semuanya sama saja dan semua peniaga mempunyai satu pilihan yang sama. Ini saya kira Satu Keadilan dalam Satu Bazar. Dalam konteks ini, samada kita setuju atau tidak KPI/KRA YAB MB adalah “excellent”. Sebagai Ketua Eksekutif Kerajaan Negeri Kelantan beliau telah memastikan projek ini dapat dilaksanakan. Beliau juga berjaya memastikan BTG ini siap untuk didiami dan tidak terbengkalai seperti projek pembangunan di negeri lain. Rungutan saiz lot yang dikecilkan adalah perkara biasa selagi ia “uniform” dan telah diputuskan dalam mesyuarat yang diminitkan. Dari satu sudut ianya menjadikan harga sesatu lot lebih murah. Jadi sepatutnya YAB MB di puji bukannya di caci. Kata orang putih, “ we have to be professional and act like a professional “ dan bukan sebaliknya. Dan saya yakin InsyaAllah, kalau diberi peluang saya akan mula berniaga “on the very first day it opens”, tapi apakan daya saya tak layak sebab saya bukan peniaga asal Arked UDA atau Bazar MPKB. Cadangan saya dari segi perlaksanaan, pihak pengurusan BTG dengan kerjasama Kerajaan Negeri Kelantan perlu mengadakan dari masa ke semasa kelas atau sesi khas untuk mendidik bagi membantu dari segi mental dan emosi peniaga-peniaga dalam konteks prasarana baru di BTG yang amat mencabar ini. Dengan adanya pelbagai insentif bayaran bulanan yang ditawarkan Kerajaan Negeri baru baru ini, saya yakin sikap dan tahap penerimaan akan berubah sebagaimana mereka dapat menerima keluasan di Arked UDA maupun Bazar MPKB dibandingkan premis-premis perniagaan yang konvensional satu waktu dulu yang rata-ratanya luas dan besar. Dan sekiranya mereka masih menolak tawaran ini saya yakin banyak lagi peniaga lain yang ingin mencari rezki yang halal di bumi kelahiran mereka yang boleh di beri peluang untuk berniaga di BTG. Wassalam dan salam hormat dari saya – anakmudatua!
Eh B*B* la puok2 ni. Bendo kecik besar kuman pong huru hara satu malaya. Nih aku nok goyak, baik PAS baik UMNO, perut pedal serupo jah, dalam 10000 ado sore duo jah bokali yg ikhlas kerana perjuang parti sapa habih harto bendo. Hok banyoknyo baso M*n*te ambik kesempate nok rangoh duit hasil HARAMMMMMMM. Dale PAS punn ado IBLIS dale UMNO jangan katolah. Dalam bab ni aku tidak salahkan TGNA kenapa tahap sensitivity dio tinggi dan cepat emosional, tapi disebabkan oleh IBLIS2 disekeliling beliau, baik IBLIS yang berserban, berjanggut panjang dan sebagainya. Jujur aku bagitahu, sekitar tahun 2001 aku pernah meeting dengan TGNA di Kt.Darulnaim bersama2 exco dan pengarah berkaitan berhubung dengan proposal untuk membalun blok kayu balak di LEBIR atas nama pembangunan kawasan org asli dan untuk menanam sawit. SEMUA SEKALI kecuali TGNA telah disumbat siap2 tetapi at the end telah di CHECKMATE oleh TGNA, padan muko belako dan aku selepas itu menyesal dan taubat nasuha untuk tidak bersama puak2 IBLIS ni lagi. Aku ahli PAS seumur hidup sejak tahun 1998 tetapi dgn perkembangan akhir2 ini, aku telah menjadi goyah kerana sebenarnya para pemimpin PAS dan talibarut2nya seperti tidak ikhlas memperjuangkan teras perjuangan Parti. Dah jadi macam UMNO pulak dah tak ada beza namun untuk join UMNO tidak sekali-kali walau runtuh langit sekalipun.
Chet, mungkin you org kelantan yang tak begitu berminat untuk pembangunan dan kehidupan harian hanya berlegar di sekitar kelantan. Tidak kah kamu sedar yang N.Ajis adalah seorang manusia. Tingkah laku beliau, kata2 beliau tidak ubah seperti manusia biasa . Apakah janji2 yang pernah n.ajis lafazkan sebelum pilihanraya dahulu terhadap peniaga2 tersebut ? Tidakkah kamu sedar yang ianya adalah satu penipuan ? Mungkin selepas ini n.ajis akan menghalalkan tindakanya dengan membuat fatwa yang songsang lagi demi untuk meyakinkan pengikut2 Pas yang teramat malang.
pelawok !!!!pelawok !!!!pelawok !!!!pelawok !!!! nak citer nik aziz konon yang dihormati pelawok !!!!pelawok !!!!pelawok !!!! kalau setakat dalam 2 negeri yang menyokong penuh nik aziz ngan najib sapa lagi orang hormat? tentu la najib!!! sebab apa? sebab skang najib PERDANA MENTERI dan nik aziz MENTERI BESAR SAHAJA jadi pie mam la ngan dia nya dihormat kalau dia sdri tak reti hormat diri dia cam mano???
Dato Anuar Tan langsung tidak bersalah dalam hal ni..mungkin tok guru salah paham …sebenarnya tok guru harus meminta peniaga meminta maaf kepada dato husam kerana beliaulah yang mengatur hal2 perpindahan peniaga2..lagipun mungkin peniaga ‘terlupa’ bahawa kerana dato husam(dan sheikh) ,mereka dapat berpindah ke tingkat bawah bazar tok guru .. bersyukurlah dgan apa yang diberikan oleh Allah…selebihnya usahalah sendiri ..memberi lebih baik dari menerima …berilah undi anda kerana keyakinan kepada parti … terimalah pemberian kerajaan walaupun serba kekurangan ..lagipun bazar tok guru dibawah PMBK …pihak sensatimur selaku developer juga harus dipersalahkan ..semua perkara boleh dibawa berbincang…
salam semua,
anun!
saya nk cakap dgn anon saja.email saya tokayohlibachok@gmail.com
salam sheih
apabila desakan memohon maaf telah diarah maksud tersirat bolehlah difahami.pihak peniaga adalah pihak yang bersalah.
persoalannya adakah apabila berjanji tetapi tidak menepati itu bukan kesalahan.
sekarang ini terlalu banyak janji telah dijanji tapi tak ditepati dan akhirnya ia menjadi perbuatan berbohong dan terus berbohong.
malangnya ia juga melibatkan golongan yang beragama dan berpengetahuan .
inilah akibatnya apabila syurga dan neraka telah menjadi mainan politik hingga tidak takut lagi kepada neraka dan tidak faham jalan kesyurga.
utk chet 22:23:16.email kat saya juga unta65@yahoo.com
sori.chet 22:48:03
CHET:kodkada … apa salah TGNA dan kerajaan kelantan? Salah kerana cuba membantu peniaga yang pernah dihalau semasa berniaga di tapak bangunan UMNO sekarang dan sekarang pula dihalau UDA?
salah kerana cuba nak tunjuk baik?
salah kerana nak tolong semua orang hingga terpaksa kecilkan ruang kedai?
ambo:ambo setuju kata2 demo,kawe dgr gitu juga,pada mulanya perniaga yg nak bniaga tu ada dekat 300 org jah,pastu tiba2 ada 400org lebih,
so pada mulanya bazar tok guru tu myediakan ruang untuyk 300org lebih,pastu tiba2 ada 400org lebih,peniaga2 mintak nak gi situ juga,so tpaksa kecilkan,masa oyat nak kecilkan tu,pniaga setuju je,
kerajaaan negeri kecilkan sebab itu pmintaan pniaga2,nak pindah situ belako,xpe kecilpun.
bila sudah siap…ini pula jadinya,tapi ada 100org lebih sudah bsetuju untuk pindah,yg selebihnya tu jadi payah baso kes ada menteri yg duk jaga kot belake,
pniaga uda pula,kawe sero xser pindah kes bazar tu sewa murah2 jah,100-150ya klu xsilap kawe(maaf jika tsalah fakta),xker nok gi kat tempat yg kena bayar ratus2(250-350ya),rugi la…so diaorg xnak pindah,diaorg buat perangai.
biasa la,tempat comel,tempat baru,mesti la mahal sikit,pah ada sokongan dari menteri MITI pulok ker….ko la wak perangai.
pastu soal rezeki tu,klu pindah kat tempat baru,kena promosi mcm2,itu tiada masalah kawe sero,rezeki ni mana2 pun ada,duk umah mgadap laptop pun rezeki mari klu kita usaha,so jgn risau la mok cik2 pokcik2,banyakkan maye dhuha laaa…ni dok,time azam zohor,duk jual lagi,maye dilewat2kan(bukan xmaye),pah rezeki nak masuk kot mana???
rezeki bukan mari dari nik aziz,rezeki bukan kerana tempat,rezeki bukan kerana ada sokongan menteri MITI,rezeki ni mari dari ALLAH,tempat comel setaro mana,canggih,tempat hudoh,sumak2….klu tuhe xbagi rezeki,xbagi la juga.
wahai sahabat2 yg duk baca blog kick ni,baru2 ni telah mlanda satu amaran Allah di jepun,itu semua peringatan dari Allah,canggih setaro mana,hebat setaro mana,bijok setaro mana manusia,kita hanya manusia biasa,kita tidak dapat melawan kuasa tuhe,manusia tidak akan sempurna,akan ada salah dan silap,
so mari la kita sama ambil pengajaran.
Sapa kata Nik Aziz insan yang paling dihormati ? Cheh ! Aku hormati dia sebagai sesama bangsa dan agama saja, perangai dia aku tak hormati langsung..MB paling Babo di Malaysia.
chet: sememangnya kita adalah insan yang lemah dan sama jugalah dengan n.ajis. Persoalanya kenapa n.ajis tak mahu mengaku diatas segala kepincangan, kemudaratan,penipuan,tuduhan2 liar yang dilemparkan kepada umat islam di Malaysia ? Kamu mungkin pengikut yang begitu taksub dengan Pas yang skarang ni tidur sebantal dengan Dap/Pkr dan fikirkanlah apakah matlamat Pas yang sbenarnya… Orang yang berfikiran waras akan menolak tepi Pas pada pilihan raya yang akan datang dan n.ajis perlu digantikan walau dengan apa cara skali pun. Aminnn..
aloh la wey..tergerak ati braso nk tulih spatoh dua ayat bilo tgk cacian & hinaan ko tgna ni koho jadi2, aku ni xdokla pandai sgt nk berkata kata supo sheih tp aku tulih jgk la.. mungkin betul tgna xle nk merintoh klate dh loni atas faktor usia tp aku geram la pok2 mu duk kato ko dio supo dio xdok lasung jaso ko klate..pado2 la nk maroh pong, ingat etek hok baik ore jgn duk cr hok buruk jah awo nk rapah kuaso..
yg cintakan melayu dan islam….
Miyagi Prefecturist:-)
satu pandangan yang bagus
Salam Syed,
Saya bukan orang kelantan tapi ramai gak yang saya kenal kat area saya. Saya juga ada kawan-kawan dari kalangan syed/sheikh kat tempat saya.
Sedikit sebanyak faham le tentang budaya, perangai dan tabiat semula jadi orang Kelantan dan golongan Syed/Sheikh ni.
It seems Syed really memang anti yang amat dengan TGNA. It’s written all over your blog. Janganlah kering sangat hati Syed. Seperti Tun Dr. Mahathir, TGNA juga sudah terlalu tua. cuma masa belum tiba.
Dalam apa-apa isu pun, there will be two side of the story and a devil will always put itself in the middle.
Semua urusan atas dunia ni sudah pun diselesaikan oleh Yang Maha Esa. Sandiwara kat dunia ni macam drama-drama Melayu, China, Hindustan, Tamil, Telegu, Indon, Filipina, yang disogokkan kepada kita setiap waktu dengan sokongan pelbagai media. Kita dah boleh agak ending nya.
Syed perjuangkan apa sebenarnya? What is your problem? Your writing shows you are a very disturbed man. The way your reply to some of the commentator clearly indicate there is a lot of anger in yourself.
Stay cool Bro Syed. Isu orang Melayu nak berniaga tetap sama dalam 1Malaya ni. Ruang niaga kecik, sewa mahal, tempat tak strategik, lot kedai bagi kat kroni, and so on. Should you have a better idea to solve this problem, then help them. Organize!
Memburukkan MB, EXCO dan sesiapa juga yang terlibat dalam isu ni tidak membantu memajukan ekonomi orang Melayu, but I foresee you do have a clear political motive to un-seat PAS government in the next GE.
Bro syed tak kan rugi apa-apa menolong orang kampung sendiri settle masalah ni. You’ll gain Bro.
Semoga Allah Ta’ala melindungi kita dari kejahatan diri kita sendiri!
Sheih said: Saudara, I agree that it always has two side of a story. tetapi kepada bila saya timbulkan isu, Selalunya Nik Aziz dan exconya tidak menjawab dengan betul sebaliknya membuat tuduhan lain. Jika saudara adalah pengikut blog ini sejak dari awal lagi, saudara tahu blog ini sentiasa konsisten di dalam menentang kemungkaran dengan syarat penulis blog ini rapat dengan isu tersebut. Kita tidak menentang membabi buta atau ikut arus. Seperti juga saudara, mempertikaikan isu yang saya bawa dengan membandingkan dengan beberapa orang syed/sheikh yang saudara kenal. Itu adalah satu arguement yang amat cetek
Anon (19:17:19)
mula2 mintak maaf, ingat admin publish email add…
email chett16@yahoo.com
kalu org yg jenis mmg nak cari ilmu, jalan kaki pun dia sanggup.
sy penah dgr ada org bawak pisang seikat-dua utk dijual lps dgr kuliah TGNA semata2 utk dptkn tambang bas balik rumah. ni lah bezanya org yg nok cari ilmu.
ni dok, org tawarkan tiket bas, dia mintak tiket kapal terbang….
mungkin perangai org umno mcm ni. tak bagi duit saku, tak akan pergi …
kenapa perlu terangkan dalam email?
kadang2 kat ruangan komen ni org payah nak cari. tak ada benda rahsia pun …
spt yg dicadangkan, dgrlah sendiri kuliah TGNA. lepas tu nilailah …
mustaqim (19:38:16) :
saudara tuduh TGNA munafik. itu tuduhan saudara. sama ada tuduhan itu berdasarkan pengetahuan saudara ataupun dgr2 khabar saja, saya tak pasti.
beginilah saudara, jika ditakdirkan saudara berjanji utk menolong seseorang memberikan RM 100, tetiba datang seorang lagi utk dapatkan bantuan. Apakah saudara akan bagitau pada org itu, aku sudah tiada duit, maka engkau carilah org lain.
Ataupun saudara akan cuba menolong org itu? Cuba memahamkan org pertama td utk terima RM 50 dan selebihnya diberi kepada org kedua?
Apakah ini juga dipanggil sikap org munafik?
Jika saudara dipihak org pertama, apakah saudara akan berkeras juga utk mintak RM 100 seperti dijanjikan.
Teringat kisah perang zaman nabi (kalau tak silap), makanan dibahagi-bahagikan kpd semua supaya semua dapat merasa w/pun hanya seciput.
dimanakah kedudukan kita?
Sheih said: Saudara, analogi saudara itu tidak sesuai untuk membela kemunafikan yang dikatakan ke atas Nik Aziz. Sebabnya Nik Aziz memang berjanji kepada 415 peniaga sekaligus dan bukan jumlah yang kurang dari itu. 415 adalah jumlah yang sah diketahui oleh Nik Aziz pada 6 Mac 2008 bila dia menandatangani MOU dengan peniaga. Jadi soal ada seratus dan dibahagi dua itu tidak tepat sama sekali.
Ramai juga komplen tulisan saya tempohari tu, sy bagi ingatan jah. Fatmi dgn Mustapha gi jengok wakil peniaga ni baru tahun ni jah, Kerajaan Negeri doh jengok lama doh,
1) mula – mula nok bg ko puak hok dok niaga di MPKB jah, ruang niaga 10 X 12
2) Tok Guru sian ko puak peniaga Medan UDA nu sbb UDA dok hambat, lalu kecik kan sikit ruang niaga ( 6 X 8 )kat Bazaar Tok Guru, nok buwi ruang banyak sikit untuk semua peniaga( MPKB + UDA)
3) Medan UDA tu gak( UDA ini hok kerajaan pusat deh ) , aku tengok bangunan dia , lebih kurang pondok belakang rumah tok cik aku… tempat pelihara kambing…kasihan. Tok Guru kata tak po lah, kongsi tempat dengan peniaga MPKB berniaga di Bazaar Tok Guru. Puak hok niaga di UDA ni gak kena hambat 10 kali doh oleh pemiliknya iaitu UDA ( hok kerajaan pusat deh ) sebab nak buat macam hotel + 30 lot kedai. Peniaga ada 115 , nok letak mana 80 orang lagi tu.
4) Bila tiba masa, berona pula , wakil 2 orang ini. MPKB kata sempit, Medan UDA kata mahal . Tok Guru sian lagi, ok… tingkat bawah free setahun. Niaga jah, Tingkat atas , free 2 tahun, tak payah bayar sewa . Setor di beri di tingkat atas. Boleh hak milik pula tu( ada geran ….beb ).
5) SEBAB TU AKU KATA …..politik jah semua ni. BN ambil peluang…kasihan peniaga yang betul nok niaga ni. Kasihan mereka ni, ikhlas aku ghoyat. Fatmi dgn Mustapha ni baru nok jengok… bakpo? Masa dulu tok sir jengok, tanya khabar khasnya ko Medan UDA itu….?
6) Kalau ikhlas nok tolong peniaga, Mustapha dgn Fatmi minta dgn Pok dia di Putrayajaya. Buat tempat niaga di Medan Uda tu. Muat 115 orang tu. Tok Guru Tak payah nok mikir ko puak 115 orang ini. Medan niaga di Bazaar Tok Guru kembali ke 10 X 12, selesai masalah…
7) Nok tanya pulak, ada ko Fatmi + MUstapha buat lagu tu… semua ni politik jahat BN jah. Kasihan ko peniaga hok betul-betul nok niaga, terperangkat dgn percaturan jahat BN.
Sheih said: Encik Aziz, maklumat berhubung pemberian dan keluasan yang saudara kemukakan adalah tidak benar. Memang dari awal idea ini dilontarkan sehinggalah pada majlis tandatangan 6 Mac 2008, ianya untuk 415 peniaga dari Pasar Lama MPKB dan Arked Uda. Segala maklumat dan dokumen berhubungnya telah diterbitkan di blog ini sejak November 2009. Boleh semak pada arkib.
takziah??
tahniah…………
banyak doh proposal nak di hantar,mohon kelulusan tanah ratusan hektar…
projek PRU katanya lah…..tak pe katanya,sebab berjuang untuk “isle”…tapi tanah akan tergadai pun tak pe,sebab tanah milik kerajaan katanya….
biar puak2 alik tu tebus balik bila dah dapat ambik balik negeri ni,katanya lah…..
habis semua aset pun tak per…..katanya lah……berjuang untuk “isle”katakann!!!
Toksoh duk konar lah puok pah oiii, duk reko crito lagu budok dajoh 3, sikit abuk tadok bukti stakat crito hok sedap sedap alik pah jah, ore leni cedik blako dok bodo supo dulu ni doh tbalik puok pah pulok napok bodo sapa belit2 reko crito, kalu pok nik cerdik dio tok mureh dio tok mengoh dio tok mecok, ni sumo ore kelih pok nik kecek 2-3 patoh mecok pahtu turun kelik, cerdik ko lagutu.
Tapi aku mitok sunguh ti pok nik jage lah letok jawate sapar pru, lagi lamo lagi baguh, pahtu kito pakat2 kelih jadi lagumano.
chet (18:47:09) :
Saya hanya kata kalau anda mahu beri email, boleh. Saya tak janji nak hubung anda dgn email. Tapi TK lah beri email tu. Mungkin ada orang lain nak hubungi anda cara peribadi.
Saya masih nak dengar penerangan anda secara terbuka disini. Penerangan, fakta, hujah hujah yang ada alasan yang munasabah. Saya tak minat jika anda keluarkan Firman (saya boleh baca sendiiri di Al Qur’an), Hadith (ada mungkin sejuta, Imam Bukhari saja kumpulkan lk 600,000, dia hafal hanya 200,000) ada yang sahih, kurang sahih dsbnya, dan saya langsung tak minat mendengar “fatwa” Nik Aziz sebab ada yang tak masuk akal atau tak semenggah, saperti katanya “Tuhan pun mencarut”.
Jadi kalau anda beri penerangan disini, kalau sebut Hadith atau fatwa Nik Aziz pun, pembaca lain boleh komen sahih ke tak sahihnya.
Bukan “nak cari ilmu” bang, nak penerangan kenapa orang Kelantan masih sokong Nik Aziz, walau pun saya tengok dia ada mengarut seperti “fatwa” dia yang saya sebut itu.
Mungkin sebab banyak yang “bawak pisang seikat-dua utk dijual lps dgr kuliah TGNA semata2 utk dptkn tambang bas balik rumah.” Kalau begitu, boleh ke sampai kePutrajaya? “Ilmu” apa yang Nik Aziz beri sehingga nak jalan kaki berbatu batu mendengarnya tu? Itulah yang saya nak dengar. Ceritalah, tapi tak payah sebut apa Firman, Hadith atau fatwa yang dia keluarkan.
Saya terima fatwa haynya yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Negara, melalui Jabatan Agama. Sebab itulah undang undangnya dinegara ini.
Haha, “mintak tiket kapal terbang” tu jenaka la, Abe chet ha. Mungkin masalahnya ialah Abe chet tak boleh berjenaka. Marah “perangai org umno” pulak. Saya tak ahli apa apa parti pun, chet ha.
Tak ada so’al “kadang2 kat ruangan komen ni org payah nak cari”. Kan orang dah minta, sebut sahaja diruang sini lah. Kalau “tak ada benda rahsia pun”, silalah beri penerangan seperti yang diminta itu.
Ni yang susahnya, saya minta anda (atau sesiapa lain yang ada juga beri email) yang menjawab komen saya memberi penerangan, anda suruh saya “dgrlah sendiri kuliah TGNA. lepas tu nilailah”. Saya bukan orang Kelantan, tak minat nak pergi Kelantan hanya untuk dengar kuliah dia, saya baca disana sini, tak nampak sebab dan tak faham mengapa orang Kelantan masih sukakan dia. Dengan ikhlas saya tanya diblog Tuan Syed ini yang pernah berkerja diKelantan dan yang banyak dikunjungi pembaca Kelantan.
Nampaknya inilah masalah PAS ni. Nak kePutrajaya, tapi minta penerangan disini pun susah nak dapat. Tak payah suruh saya baca Harakah ulak. Saya tak minat propaganda politik. Minat nak dengar penerangan biasa.
Anon (06:56:58)
Saudara anon, mintak email saya di chett16@yahoo.com
atau saudara saja yg bagi email.
nampak macam dah jadi isu peribadi …
Tun Mahathir dulu lancar dasar pandang ke timur.
kerajaan berhabis berjuta2 ringgit utk hantar pelajar ke jepun?
sebab apa? utk memahami teknologi, ilmu, cara kerja dan pelbagai sikap baik org jepun yg membolehkan negara mereka maju.
kenapa kerajaan tak panggil saja org jepun ke sini utk bercerita ttg negara mereka?
kenapa kerajaan tak suruh saja student malaysia utk baca buku2 jepun, daripada menghabiskan duit hantar pelajar ke jepun?
sebab nak suruh mereka belajar. pergi ke negara jepun, baru dapat belajar dgn lebih mendalam ilmu mereka. tak begitu?
pergilah ke kelantan. baru dapat kenal mcm mana rupa kelantan itu.
pergilah dgr penjelasan TGNA, baru dapat ukur ilmu nya setinggi mana.
kalau ada org salah, dihadapkannya ke mahkamah utk diminta penjelasan. kenapa tak panggil saja pegawai penyiasat? dgr saja dari pegawai penyiasat, dan hukumlah tertuduh itu….. tp, itu tak dipraktik pula di negara kita.
begitu jugalah nak menilai org. dgr dari musuh, lain jawapannya. dgr dari kawan, lain jawapannya ….
Saudara Sheih, ingin sy lontarkan persoalan,
1)bangunan dah ada, cantik , meriah, terletak disatu lokasi yang strategik, parking ada. Byrn free setahun dan 2tahun, setor diberikan. Geran pula ada, boleh pindah dan jual bila hendak berbuat demikian.
Kenapa masih tak nak pindah ????? Sbb abe Fatmi ko atau Mustapha ko?
2) Medan UDA tu, masyaallah aku kasihan,…bangunannya dah kecik, kalau aku tebuk dengan skrew driver, terkopek dindingnya, boleh terbakar bila-bila masa, parking ada sejempuk…lepas tu , lokasi pula….adussss, susah aku nok gi. Susah….
Kenapa tak nak pergi ke tempat lebih baik, kenapa…?Sbb Fatmi ko , Mustapha ko ?
3) Dibangkitkan soal keluasan, mengenai perjanjian, tu semuanya boleh berubah melalui semangat mesyuarat. Wakil 2 tempat ini sepanjang masa hadir mesyuarat bersama exco bertanggungjawab, dgn Husam sekali. Yang dua orang ini dok angguk tu… gapo…. Kasihan kepada ratusan yangnok ikhlas mencari duit nu. Kasihan puak tu.
4) Satu lagi saudara sheih. Ada dua tiga tok sir pindah. Sbb puak ni dia ada banyak lot di MPKB tu. Makan duit atas angin, buwi sewa ko puak kemboja. Hok ni bila pindah… dapat satu jah. Ni hok sebenarnya… tp politik punya pasal…. sian ko hok betul-betul cari rezeki dengan meniaga ni.
5) Satu lagi, ambo sendiri doh g jumpa pihak berkenaan nok beli lot di Bazaar tu, malah ambo sanggup bayar RM 85,000.00 – RM 90,000.00. Tp pihak tu kata, keutamaan diberikan ko Medan UDA + MPKB. Ambo berundur dulu la, kalau ada kosong, ambo nok try pulak g tanya. Kalau tanya orang niaga, dia akan napok ada masa depan di Bazaar Tok Guru ni. Lo ni pun, bila berlaku macam ni pun ( heboh-heboh ), publisiti free ni. Seluruh negara akan kenal Bazaar Tok Guru
6) Niaga kat KL ni , yo la… boleh lah tahan, tapi tak sama dengan KB. Ambo tertanya-tanya , bakpo susah sangat puak ni. Aku dok KL lama doh, niaga macam-macam doh, kena tipu , kena hambat, susahnya nok cari tapak niaga kat KL ni. Tapi ada satu negeri bagi free tanpa sewa 1 tahun dan 2 tahun, tempat comel, menarik. toksir pula….. bagi ko aku la…
Sheih said: Saudara Aziz, tidak menjadi masalah jika saudara mahu berniaga di Bazar Tok Guru. Silalah. Saya yakin kekosongan ada banyak sebab peniaga yang ditawarkan itu tidak mahu berpindah. Sepatutnya saudara boleh dapatlah ruang itu. Saudara akan tahu kenapa mereka ini tidak mahu berpindah jika saudara juga adalah salah seorang daripada peniaga di Pasar Lama MPKB dan Arked UDA. Saudara juga mungkin akan lebih faham masalah peniaga Melayu Kelantan jika saudara adalah peniaga di Pasar Siti Khadijah, Bazar Tg Anis dan Bazar Buluh Kubu serta Pasar Malam Wakaf Che Yeh. Bila saudara faham masalah yang mereka berdepan dan faham sejauh mana insentif dan pertolongan Kerajaan untuk menjadikan suasana lebih kondusif untuk mereka meniaga, saudara akan fahamlah mengapa peniaga Arked UDA dan MPKB tidak mahu mengambil risiko berpindah. Saudara, kebanyakan peniaga kecil di Kelantan, bila tidak lagi meniaga, akan bersara di dalam kemiskinan. Hayatilah ia dan fahamilah. Ini bukan soal bulan atau dacing. Ini soal sehari meniaga untuk sesuap nasi bukan untuk simpanan hari tua.
nik ajis sudah-sudah lah tu jadi MB. kalau lagi lama takut nanti tak terpikul beban kat ‘sana’ . Bukan pe makin lama tengok dia makin teruk dengan fatwa2 merapunya ngalahkan ayah pin lagi. sesuatu yang pasti jadi ahli PAS tak de garentinya untuk masuk syurga Allah. jangan lah perasan. yang menentukan syurga neraka hanya Allah S.W.T sahaja bukan nik ajis sebab kedudukan dia sendiri pun belum tentu kat mane nanti lepaknya.
Apa yang penting rasanya pihak kerajaan Kelantan perlu terangkan mengapa BTG tidak dibina mengikut perjanjian yang telah dibuat sebelum ini… mengapa saiz kedai terpaksa dikecilkan.. apa masalah yang timbul hingga terpaksa dikecilkan… kalau alasannya baik tentu peniaga-peniaga tersebut boleh menerimanya….
Dalam kita cakap orang kelantan tertipu,tiba2 species orang kelantan macam aziz harun tulis pulak nak menegakkan benang basah.Kepada Anon,ni la contoh orang kelantan yang masih mengharapkan PAS terus memerintah,kena tindas takpa sebab bukan dia yang kena..munkin sebab nama dia pun aziz,dapat tiket percuma masuk sorga agaknya..
salam sheih/all,
orang yg hidup senang lenang mcm aziz harun akan sentiasa mengharapkan keuntungan dari rakyat yg miskin2 tak educated agar senang nak buat untung..kalau semua rakyat Kelantan bijak belaka, susah pulok nak cucuk hidung…kalau kita tengok di Kelantan, ada Melayu kaya, memang sangat kaya tapi yg miskin tu..kesian…tengok rumah pun mcm nunggu masa nak sembah bumi..jauh benar jurang kaya dgn miskin..
TQ
Sheh, kenapa demo tak nafikan Husam terima 30 JUTA dari komisyen balak PMBK?? harap dapat jawab. Atau ada sapa2 yang nak bagi maklumat? Hj Ramli dan Fadhilat apa khabar? Lawyer nordin dan Us Latif dok wak ggapo tu?
Sheih said: Mengapa suruh saya yang nafikan. Kamu kata Husam yang terima wang itu, kamu minta Husamlah nafikan.
terbaru!pengharaman loteri dipertimbang semula!buat apa jadi tuan guru atau ulama kalau hal halal haram kena rujuk dgn al juburi yang tak berani nak sumpah depan alquran pun.mana telo ente tuan haji?simpan dalam peti aiske?
Hei Pok Teh Kob @ Nuri Yaakob,
Jangan la nak menyamar di sini, aku tahu asal usulmu. Jangan lah nak menegak benang yang basah. Kalau nak jadi kuli Husam pun jangan putar belit fakta. Mung jaga PMBK sawit tu baik-baik. Buat kerja HR baik-baik. Jangan tak tahu ggapo satu nak buat program HR d PMBK sawit. Orghe tahu mung cikgu sekolaH YIK mana tahu urus syarikat korporat. Harap jadi kuli Husam boleh la dok situ. Dapat gaji mahal sikit dan pakai grand livina.
En Arif tak tunda last minit, dia dah maklum awal 2 hari sebelum tu. Dia dah jumpa peniaga sekali 2 hari sebelum tu maklum supaya peniaga utk tunggu keputusan board PMBK. Kenapa Husam pergi campur urusan PMBK tanpa merujuk kepada Tok Guru. Board PMBK ada sebab tersendiri utk buat keputusan itu. Husam berniat buruk kepada En Arif dan guna isu ini utk paksa en Arif resign. Chek balik apa yang disebut masa meting tu? Semua ayat-ayat menghasut. semua orang tahu. Lepas en Arif resign, Husam bukan boleh selesai pun isu ini. Makin teruk ada. Ini semua kerana Husam buat kerja tak bincang dengan orang yang buat keputusan. Itu sebab Tok Guru tak lantik dia jadi board PMBK. Suka cari pasal dan khianat kpd orang lain, nak jadi champion. Husam ni tak tahu hujung pangkal nak masuk campur lepas tu mula salahkan orang lain. Sebab tu Tok Guru marahkan dia tapi tak boleh buat apa sebab surat dah terlepas kpd peniaga. Ini lah punca sebenar isu ini tak selesai. Tanya lah kpd semua board PMBK. Kalu nak selesai masalah kerajaan pun kena ada cara yang betul. Pok Teh Kob dapat juga ke duit suapan Husam? Jaga DUN Salor tu, dah nak lingkup.
Tuan Sheikh.
Sungguh pandai Taun hamba menyusung kata-kata.
Syabas
Sheikh,
Apa yang tuan bangkitkan mungkin ada fakta dan kebenarannya. Itu hak tuan untuk berpendirian sedemikian.
Tetapi, dari pandangan dan pendapat saya, kaedah dan objektif tuan membalun TGNA secara tidak langsung memberi gambaran seolah-olah Rahim Thamby Chik seorang lebai dan Isa Samad seorang warak.
We are all entitled to our own opinions, aren’t we?
Sheikh : At one point i do agreed that we have the right to give opinion on anything at all but I just wonder whether we can be fully responsible to admit that our opinion are wrong at times ?
Salam bro.. nak tanya. Apa da jadi ngan ROCKY BRU.. try to find his blog.. Server “not Found”
Sheih said: Please go to his old web address bro – rockybru.blogspot.com. Ada masalah dengan site sekarang.
Xsytaffdigital. Kenapa anda banyak putarbelit fakta…taksah dok ber encik dgn arifahmi la,,,peniaga pasar lama dan uda cukup kenal.arifahmi adalah pembelit no 1, penipu no 1, lidah bercabang first class. Berapa kalu arifahmi jemput peniaga mesyuarat?? Kenapa dia tipu,,,lepas tu minta tolong peniaga pasar lama mpkb dan uda tolong hadir,,,kononnya nk jaga airmuka tok guru. Soal saiz gerai dan tkt bawah blh bincang kemudian.pastu apa jadi?? Arifahmi bagitau tok guru bahawa peniaga setuju terima tingkat 1 dgn kehadiran yg ramai. Bab meeting di PMBK dgn Husam…memang betul tindakan Husam jemput meeting di PMBK pasal kalau buat tempat lain sah arifahmi tak hadir. Rupanya bila buat di PMBK, Arifahmi lari kononya pergi majlis hariraya PMBK sawit. Arifahmi pengecut, tak berani berdepan dgn Husam dan peniaga…orang jahat memang penakut kecuali bila ada talian hayat dari pak Mertua dia tok guru MB. Cukup2lah dok bela Arifahmi,,,penjenayah ekonomi peniaga kecil
Salam,
Quote, “Menurut Nik Abdul Aziz, tindakan kedua-dua persatuan peniaga terbabit yang melakukan serangan peribadi secara terbuka adalah berdosa dan bertentangan dengan Islam.”
Kalau itu yg dikatakan ni Aziz, aku rasa dah byk dosa dia kumpul sepanjang 20 tahun lebih memerintah.
Tak tahulah apa yg majoriti orang Kelantan syok duk pilih PAS perintah takde satu pembangunan lgsg yg dibuat. Kerjanya asyik berceramah politik jer. Takde pula yg kata zalim kerajaan PAS sbb takde buat pembangunan dan mewujudkan peluang-peluang pekerjaan di Kelantan. Kalau UMNO perintah 1 tahun xde pembangunan aku rasa dah lama dah kena “vote out”.
Aku fikir sbb org sokong PAS sbb diaorg rasa diri sendiri byk dosa dan dgn cara mengundi utk PAS memberikan ketenangan spiritual kpd mereka, seolah-olah lepas tanggungjawab mereka terhadap balasan agama. Mungkin itu juga yg difikirkan oleh Bob Lokman – kerana gagal mendidik anak-anak beliau mengikut nilai-nilai Islam, jalan yg paling mudah ialah melepaskan beban tersebut dgn menyokong PAS terutamanya berceramah menghentam parti politik yg lain sbb legalah sikit hatinya.
Nik Aziz tolong undur, aku dah bosan dah dgn politik PAS di Kelantan tanpa pembangunan apa-apa hingga terpaksa merantu ke negeri orang lain cari rezeki. Kalau betul apa yg PAS bawa itu benar, kenapa pula Allah mengabaikan Kelantan?
Ambo pergi jengok tengok ruang niaga yng dihebohkan, memang kecil, sama saiz dengan karpet depan tv buruk dirumah ambo. Peniaga tu nak berniaga macam mana, pah tu harganya pulak mahal. Ini dah kes niaya.
walauapapun syaratnya…akan kami turuti wahai Tok Dinding Besar…melindung yang songsang adalah hak kami…
Memaki hamun sesama islam adalah hak kami…
mencarut adalah hak kami…
tuduh orang adalah hak kami….
wallahualam….
Salam semua,
Satu perkara jah ambo nak ingatkan, kita asyik bercakap mengenai peluang niaga oleh kerajaan PAS Kelantan. Jangan kita Melayu yang mudah lupa atau Melayu yang buto mata.
Tolong tengok peghati jasa besar PAS terhadap masyakat Melayu di Kelantan.
Jasa PAS antara yang terbesar dan masih dimanfaatkan oleh masyarakat KELANTAN ialah:-
Habih doh ko ada lagi…… cukuplah nok kenduri kendara kena cari orghe PAS tukang sembelih lembu kerana takut tak dok orghe nok makan. Kesan kedurjanaan PAS terhadap keharmonian masyarakat kito.