Lama tidak mendengar cerita berhubung Al Fadhil Ustaz Nik Abduh. Kali terakhir mendengar cerita ialah dia pergi bertemu bekas Perdana Menteri Malaysia, Abdullah Ahmad Badawi. Harap-harap Al Fadhil Ustaz didalam keadaan tenang.

Kemarau panjang di Kelantan nampaknya sejuk seketika buat penyokong-penyokong PAS yang galak menyeru SPRM menyiasat segala pembongkaran di dalam blog ini.

Bermula Ahad lepas, akhbar tempatan melaporkan pelbagai berita. Hari ini The Star lapor seperti berikut,

KOTA BARU: The Malaysian Anti-Corruption Commission (MACC) has raided a logging concession company and seized documents in connection with timber concessions believed to be linked to the Kelantan state government.

Sources said three MACC officers from Putrajaya raided the company office at Jalan Pekeliling here at about 11am and spent at least five hours interviewing the employees.

They said the company had been awarding large tracts of timber concessions to companies and individuals linked to some politicians over the years.

It was also learned that the directors of the company were linked to several exco members in the PAS-led state government.

On Sunday, MACC officers raided the state Forestry Department and seized several files to investigate alleged corrupt practice in the award of logging concessions in Kelantan.

The officers spent more than five hours at the department office at Kota Darul Naim. (di sini)

Khabarnya, salah seorang syarikat tersebut adalah milik anak kepada kroni besar Nik Aziz. Sehari sebelumnya, The Star melaporkan seperti berikut,

KOTA BARU: A team of Malaysian Anti-Corruption Commission officers raided the state Forestry Department at Kota Darul Naim and took documents believed to be related to the awarding of logging concessions in Kelantan.

Four officers from Putrajaya arrived at the office at 10am yesterday and left at 3.30pm with the documents.

Kelantan Forestry Department director Datuk Abdullah Sani Shaffie told newsmen that his staff cooperated by providing the documents sought by the officers.

He added “his doors were open” and he had no problems rendering help to authorities to facilitate their investigations.

“The officers came to get the documents they wanted involving logging companies and I have no problem with it,” he said at his office after the five-hour visit by the officers.

The MACC officers were not available for comment. (lanjut di sini)

Sementara itu Utusan Malaysia melaporkan seperti berikut,

KOTA BHARU 23 Mei – Empat pegawai Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) menghabiskan masa lebih empat jam di Pejabat Perhutanan Kelantan di sini hari ini bagi meneliti beberapa dokumen berkaitan pemberian lesen balak di negeri ini.

Pengarah Jabatan Perhutanan Kelantan, Datuk Abdullah Sani Shafie berkata, pegawai berkenaan yang datang secara mengejut itu turut mengambil dua fail yang mempunyai maklumat berkenaan kelulusan pembalakan tersebut.

Jelasnya, selain itu, beberapa dokumen berkaitan prosedur pemberian lesen pembalakan di negeri ini turut diteliti.

“Mereka yang datang dari Putrajaya masuk pada pukul 10.30 pagi tadi dan selesai meneliti fail-fail berkenaan pada kira-kira pukul 3.04 petang.

“Banyak dokumen membabitkan pemberian lesen pembalakan dan prosedurnya bermula tahun 1999 yang diteliti oleh pegawai-pegawai berkenaan,” katanya ketika dihubungi di sini hari ini.

Isu mengenai banyak kelulusan kawasan balak kepada beberapa syarikat yang dikaitkan dengan individu tertentu kini menjadi perbualan umum di negeri ini.

Di samping itu, ia dihangatkan dengan pendedahan melalui blog mengenai janji penyaluran dana kepada institusi yang berkait rapat dengan parti politik sebagai timbal balas bagi memudahkan kelulusan dibuat.

Abdullah berkata, beliau sendiri tidak mengetahui tujuan sebenar kehadiran pegawai SPRM itu dan hanya diberitahu mengenai kedatangan mereka pagi ini.

“Mereka cuma kata mahu meneliti beberapa dokumen pembalakan dan kita memberikan kerjasama sepenuhnya.

“Pasal apa mahu siasat, itu saya memang tidak tahu dan biarlah mereka selesaikan kerja mereka,” jelasnya.

Tambahnya, SPRM mungkin akan membuat susulan lagi selepas ini kerana banyak lagi dokumen yang diminta oleh pegawai-pegawai berkenaan tidak ditemui. (Lanjut di sini)

Harap-harap Razak Abas didalam keadaan tenang juga dan tidak pula menyelak kain dihadapan Pegawai-pegawai SPRM jika ditakdirkan bersua di pejabat atau rumah anaknya, Roshaimi.

Sementara itu, kalau fail tahun 1999 ke atas yang dicari, Dato’ Husam Musa waktu itu berada di Parlimen dan belum menjadi ahli Exco Kerajaan Negeri Kelantan. Siapa pula Exco yang akan di siasat?